جدیدترین ها
پرفروش ترین ها

کوره هوای گرم صنعتی

کوره هوای گرم چیست؟ بهتر است بدانید که در فصول سرد تامین گرمایش در سطح وسیع، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به فکر تولید و یا استفاده از دستگاه‌های حرارتی پر بازده انداخته است. در مناطقی که هوای سردتری را در فصل زمستان و پاییز تجربه می‌کند استفاده از کوره هوای گرم صنعتی یا همان بخاری صنعتی حائز اهمیت است. این تجهیزات گرمایشی در واقع فرد مصرف‌کننده را به مقصود خود، یعنی گرمایش مناسب کارگاه، گلخانه، مرغداری یا هر مکان دیگری می‌رساند.
 کوره هوای گرم (Hot air oven) که به آن اکونوپک و یا هیتر صنعتی هم ممکن است گفته شود نوعی بخاری بزرگ است که بازده حرارتی بالایی دارد و قادر است در مدت‌زمان بسیار کم کل فضا را گرم کند و حجم بالایی از حرارت را بدون فوت وقت تولید کند. در واقع کوره هوای گرم صنعتی یکی از بهترین تجهیزات گرمایشی می‌باشد که بازده تولید حرارت در آن‌ها بسیار بالا است. از کوره هوای گرم برای تامین گرمایش گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، سالن‌های تولید و فضاهای صنعتی و عمومی استفاده می‌گردد. با مطالعه ادامه مطلب در قسمت توضیحات تکمیلی می‌توانید با تمامی مشخصات کوره هوای گرم، انواع آن و اجرای کوره هوای گرم گلخانه‌ای آشنا شوید.

مدلهای دیگر کالا:
  • توضیحات تکمیلی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • انواع کوره هوای گرم از لحاظ نوع سوخت :

    کوره هوای گرم به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده گرما در مقیاس صنعتی و وسیع برای انتقال حرارت از سه روش رسانش، انتقال و تابش و یا ترکیبی از این سه روش استفاده می‌کند. بر این مبنا کوره هوای گرم ایستاده برای ایجاد احتراق در داخل محفظه هیتر از سوخت‌های زیر به طور مجزا و یا ترکیبی استفاده می‌کند. تعیین نوع سوخت مورداستفاده در هیتر های صنعتی بر اساس نوع کاربرد و محل کاربری و ظرفیت گرمادهی صورت می‌پذیرد.

    کوره هوای گرم الکتریکی: 

    در این نوع از بخاری‌های صنعتی از انرژی الکتریکی و برق از نوع تک‌فاز و یا سه‌فاز برای ایجاد گرما در داخل محفظه هیتر و انتقال آن به بیرون استفاده می‌گردد. در هیتر صنعتی برقی از جریان متناوب برای ایجاد حرارت استفاده می‌گردد. معمولاً در هیتر های برقی از المنت برای تبدیل برق به انرژی گرمایی استفاده می‌شود. به علت مصرف برق بالا و هزینه‌های زیاد از این دستگاه در ظرفیت‌های کوچک برای هیتر های خانگی بیشتر استفاده می‌شود. هیتر برقی انرژی یکی از برندهای معروف در این زمینه می‌باشد.

    کوره هوای گرم گازی و یا گازوییلی:

    در واقع کوره‌های هوای گرم گازی و یا کوره هوای گرم گازوئیلی از مایعات شیمیایی قابل‌اشتعال از نوع هیدروکربن‌های ساده یا پیچیده که در شرایط فیزیکی پایدار بر اساس فشار و دمای معین و استاندارد به‌صورت گاز یا مایع هستند برای تولید گرما و حرارت استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مایعات قابل‌اشتعال فاز مایع عبارت‌اند از نفت کوره، نفت سفید، بنزین و گازوئیل و مایعات قابل‌اشتعال فاز گازی عبارتند از گاز طبیعی و پروپان.

    کوره هوای گرم آبی:

    در این نوع از بخاری‌های صنعتی آب گرم و بخار آب در یک منبع گرم مداربسته جریان می‌یابد. معمولاً این آب گرم و بخار توسط بویلر و موتورخانه مرکزی تامین و از طریق سیستم پایپینگ به هیترهای کابینتی نصب شده در سالن منتقل می‌شود. یونیت هیترهای آب و یونیت هیتر بخار در ابعاد کوچک‌تر نیز ساخته می‌شوند که به‌صورت دیواری و سقفی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

    کوره هوای گرم تابشی:

    این نوع از بخاری‌های صنعتی به هیتر تابشی شهرت دارند. یکی از جدیدترین روش‌ها برای گرمایش در حجم وسیع، استفاده از اجاقک‌های تابشی در پشت‌بام‌ها است. این نوع بخاری‌ها انرژی لازم برای احتراق مشعل را از نور خورشید دریافت می‌کنند. در این نوع از دستگاه‌های بخاری صنعتی از سلول‌های فتوولتائیک یا یک کلکتور خورشیدی و یک سیستم انتقال جمعی حرارتی برای ایجاد و انتقال گرما استفاده می‌شود.
     در فرآیند ایجاد حرارت توسط کوره هوای گرم صنعتی، انرژی نهان سوخت‌های مذکور با سوختن در دستگاه آزاد شده و به گرما تبدیل می‌شود. این گرما توسط فن‌هایی با حجم هوادهی بسیار بالا راهی منطقه موردنظر می‌شود. در این فرایند به دلیل تبدیل نوعی از انرژی به نوع دیگر می‌توانیم نوعی از انتقال حرارت در محل کاربری را شاهد باشیم.

    طرز کار کوره هوای گرم ( Furnace ) :

    کوره هوای گرم از قطعاتی برای تولید گرما تشکیل شده است که وجود هریک برای عملکرد بهینه دستگاه الزامی است. بعد از روشن نمودن کوره هوای گرم، مشعل درون اتاقک احتراق براثر انرژی دریافتی از هریک از سوخت‌هایی که در بالا ذکر شد گرم شده و این گرما پس از عبور از جداره اتاقک احتراق به هوای بیرون از آن منتقل می‌گردد و دمای هوای مذکور را به 60 درجه سانتیگراد می‌رساند. این هوا توسط فن سانتریفیوژ حلزونی یا فن اکسیال یا نوعی بادبزن از طریق کانال‌های درون اتاق‌ها به بخش‌های مختلف کاربری بطور یکنواخت منتقل می‌گردد و پس از جذب سرمای محیط با دمای 18 درجه سانتیگراد به‌سوی کوره هوای گرم صنعتی برای گرمایش مجدد باز می‌گردد. مخلوط هوای تازه و هوای برگشتی با عبور از روی فیلترها، گرد و غبارش گرفته شده و وارد مکش بادبزن می‌شود. عامل حرکت بادزن یا همان فن دمنده یک الکتروموتور است. اتاقک احتراق به‌وسیله لوله‌ای به دودکش وصل می‌شود تا گازهای حاصل از احتراق را تخلیه کنید. کوره هوای گرم صنعتی مجهز به ترموستات‌های اتاقی هستند و می‌توانند میزان دمای محیط را در یک عدد مشخص کنترل کنند و یا در صورت بروز خطر، فرمان خاموشی به کوره هوای گرم (بخاری صنعتی) را بدهند.

    ظرفیت کوره هوای گرم :

     کوره هوای گرم صنعتی بر اساس نحوه انتقال حرارت به دودسته کوره هوای گرم مستقیم و کوره هوای گرم غیرمستقیم تقسیم می‌گردند. ظرفیت کوره هوای گرم بر اساس نوع کوره از 3000 بی تی یو آغاز و تا 300.000 بی تی یو (300.000btu/hr)توسط گروه صنعتی آذین تهویه تولید و تامین می‌گردند. به بخاری‌های صنعتی با ظرفیت گرمایشی کمتر از 50000 کیلوکالری هیتر فن دار گفته می‌شود که فن مورداستفاده در آن از نوع آکسیال است و قابلیت کانال‌کشی یا نصب در بیرون از محیط کاربری را ندارند و به‌صورت اتاقکتی یا پایه‌دار طراحی و تولید می‌گردند. به بخاری‌های صنعتی با ظرفیت حرارتی بیش از 50000 هزار کیلوکالری که دارای فن نیز است، کوره هوای گرم صنعتی گفته می‌شود.
     فن مورداستفاده در این دستگاه از نوع سانتریفیوژ بوده و قابل‌نصب در بیرون از سالن و قابلیت کانال‌کشی را دارد همچنین به‌خاطر فن پرقدرت توانایی غلبه بر افت فشار را دارد. فن‌های سانتریفیوژ یا گریزازمرکز در نوع پروانه بکوارد و فوروارد ساخته می‌شوند که به فن‌های بکوارد در اصلاح اگزاست فن یا فن مکنده گفته می‌شود و به فن‌های فوروارد فن دمنده یا فشار مثبت گفته می‌شود باتوجه‌به نوع طراحی می‌توان از انواع مختلف فن در کوره‌ها استفاده نمود.

    برای طراحی و محاسبه ظرفیت کوره هوای گرم چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم ؟

     • کانال‌کشی و مقدار طول کانال مجاز
     • محاسبه سایز دودکش برای خروج محصولات احتراق
     • متراژ محیط یا سالن موردنظر
     • دمای بیرون از محیط در فصل زمستان و میزان دمای موردنیاز داخل محیط
     • تعداد در و پنجره‌ها جهت محاسبه پرتی هوا
     در حالت کلی و یک حساب و کتاب سرانگشتی برای محاسبه ظرفیت کوره هوای گرم گلخانه، همکاران ما از متراژ محیط و محل نصب و میزان کانال‌کشی از شما داده‌هایی دریافت کرده و بر اساس آن ظرفیتی را پیشنهاد می‌کنند.

    فرمول تعیین ظرفیت کوره هوای گرم عبارت است از :

    Q=m3×70kcal/h
     Q : ظرفیت کوره هوای گرم بر اساس کیلوکالری بر ساعت
     M3: متراژ محیط بر حسب مترمکعب
     70kcal/h : میزان گرمایش محیط بر حسب آب‌وهوای منطقه
     در مناطق معتدل و سرد برای هر مترمکعب از فضا در حدود 60 تا 70 کیلوکالری گرمایش یا معادل 280 بی تی یو (280 btu/hr) برای هر مترمکعب در فضا در نظر می‌گیرند. این 60 یا 70 کیلوکالری بر مبنای درنظرگرفتن سالن‌های پرتردد و پر رفت آمد است. در شهر تهران و شهرهای اطراف آن این میزان 40 کیلوکالری در نظر گرفته می‌شود. البته این موارد برای محاسبه هیتر گلخانه‌ای یا هیتر مرغداری به‌صورت سرانگشتی است و در زمان محاسبه ظرفیت کوره هوای گرم گلخانه‌ای باید به نوع گیاه، شرایط اقلیمی، میزان پرت هوا و دمای مناسب شرایط رشد و... نیز توجه نمود.

    انواع کوره هوای گرم :

    کوره هوای گرم بر اساس مولفه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌گردد که در ذیل به برخی از این مؤلفه‌ها و انواع کوره هوای گرم اشاره می‌کنیم.
     طبقه‌بندی کوره هوای گرم بر اساس نوع سوخت مصرفی: 
     در بالا هر یک از این موارد را مفصلاً شرح دادیم.
     • گازی
     • گازوئیلی
     • دوگانه‌سوز
     • زغال‌سوز
     • برقی

    طبقه بندی هیتر ها و کوره هوای گرم بر اساس شکل ظاهری :

    •   هیتر پایه دار
    •    هیتر کابینتی
    •    هیتر ایستاده
    •    هیتر افقی

    طبقه بندی کوره هوای گرم بر اساس نحوه انتقال حرارت :

    بر اساس نحوه انتقال حرارت کوره هوای گرم به دودسته کانالی و بدون کانال (غیرمستقیم و مستقیم) تقسیم می‌گردند در ادامه این موارد را نیز برای شما مفصلاً معرفی خواهیم کرد. تا در زمان خرید کوره هوای گرم صنعتی بتوانید متناسب با نیاز و شرایط موجود بهترین تصمیم را بگیرید.

    کوره هوای گرم مستقیم :

    کوره هوای گرم مستقیم به هیتر صنعتی ای گفته می‌شود که هوای گرم بدون هیچ واسطه‌ای مستقیم به فضای موردنظر از طریق فن اکسیال هدایت می‌شود، منظور از واسطه کانال است. عدم نصب کانال در کورهای مستقیم هوای گرم یا هیترهای فن دار به دلیل نوع فن آن می‌باشد که قابلیت نصب کانال را به دلیل عدم تحمل فشار استاتیکی ندارند و همچنین ظرفیت حرارتی دستگاه پایین است، کوره‌های هوای گرم گازی یا گازوئیلی جز این دسته هستند.

    کوره هوای گرم غیر مستقیم :

    انتقال حرارت در کوره‌های هوای گرم غیرمستقیم (کوره هوای گرم کانالی) توسط سیستم کانال‌کشی صورت می‌پذیرد. منظور از واسطه همان کانالی است که از طریق آن هوای گرم وارد فضای موردنظر می‌شود که به آن کوره هوای گرم کانالی نیز گفته می‌شود و فرق آن با کوره‌های نوع مستقیم در دو چیز است؛ یک قابلیت نصب کانال و دیگری ظرفیت بالای دستگاه است.

    اجزاء دستگاه کوره هوای گرم صنعتی :

    دستگاه‌های تامین گرمایش در واحد صنعتی یا همان کوره‌های هوای گرم صنعتی برای تولید گرما از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند: 
     ۱- منبع تولید انرژی گرمایی
     ۲- دستگاه توزیع انرژی گرمایی
     ۳- سیستم کنترل
     که این بخش‌ها خود در حالت کلی دارای اجزا زیر است: 
     1-بدنه هیتر
     2-مشعل یا آتشدان (محفظه احتراق)
     3- مبدل حرارتی
     4-فن هود
     5-فن دمنده هوا یا هواکش آکسیال
     6-دریچه دودکش
     7-ترموستات
     بدنه کوره هوای گرم: 
     بدنه کوره همان چهارچوب مکعبی فلزی می‌باشد که با رنگ‌های مختلف اپوکسی شده است و مشعل و مبدل‌های حرارتی و فن‌های دمنده در داخل آن قرار دارد.
     مشعل: 
     محفظه احتراق شامل تعدادی لوله می‌باشد که سوخت اعم از گاز یا گازوئیل به داخل آن هدایت می‌گردد و گرم می‌شود. شیر گاز، سنسور شعله و مشعل در داخل محفظه احتراق قرار دارند و موظف به کنترل شعله هستند. حسگر محافظ مشعل است و در صورت عدم آمادگی مشعل از ورود گاز ممانعت می‌کند. 
     مبدل حرارتی: 
     مبدل حرارتی همان لوله‌های فلزی با متریال استیل است که گرما را جذب و بر اساس دمش فن آن را به هوا بیرون منتقل می‌کند. مبدل حرارتی مجهز به سنسور کنترل مونوکسید کربن است و از انتشار گاز سمی مونوکسید به داخل محیط کاربری جلوگیری می‌کند. 
     فن هود: 
     فن هود گرما را از آتشدان به مبدل حرارتی منتقل کرده و گازهای سمی را به بیرون از محیط منتقل می‌کند. 
     فن دمنده: 
     این نوع فن در قسمت جلوی دستگاه قرار دارد و گرما را از مبدل حرارتی به‌سوی کانال‌های توزیع هوا منتقل می‌کند.
     دریچه دودکش: 
     با نصب اصولی و بدون درز دریچه دودکش در فضای بیرون از ساختمان‌ها، گازها سمی و دود حاصل از احتراق را به بیرون منتقل می‌گردد. 
     ترموستات: 
     ترموستات همان کنترلرهای مرکزی کوره هوای گرم می‌باشند که فرمان‌های لازم اعم از دمای محیط، میزان گرمای خروجی لازم و... را صادر می‌کند.

    مزایای کوره هوای گرم صنعتی :

     1-راندمان حرارتی بالا
     2-نصب و راه‌اندازی آسان
     3- تولید هوای گرم پاکیزه
     4-کاهش اتلاف انرژی حرارتی بین 10 الی 15 درصد
     5-عدم نیاز به سرویس و نگهداری سخت و پیچیده و هزینه بر
     6- قابل فعالیت با انواع سوخت و انرژی
     7-انتقال دود و آلاینده‌ها به بیرون از محیط توسط دودکش
     8-امنیتی بالا در برابر خطر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی
     9- گزینه ایده‌آل برای مناطق سردسیر 
     10- میزان مصرف سوخت و برق در پایین‌ترین سطح نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی است. 
     11- مجهز به ترموستات و فیوزهای کم آمپر و سوپاپ‌اطمینان
     12-عدم اتلاف زمان جهت گرمایش و تامین گرمای یکنواخت محیط با بالاترین سرعت
     13- قابلیت کنترل دقیق گرما در کوره هوای گرم

    معایب کوره هوای گرم :

    کوره هوای گرم دارای معایبی کوچکی به شرح زیر می باشد :
    1-استفاده از فن عاملی برای افزایش گرد و غبار محیط است.
    2-در صورت استفاده از مسیر کانال کشی طولانی شاهد اتلاف حرارتی خواهیم بود.
    3-ایجاد نویز به سبب کارکردن فن

    موارد استفاده و کاربرد کوره هوای گرم :

    اصولاً از هیترهای فن دار و کوره هوای گرم در فضاهایی غیرمسکونی استفاده می‌شود و کاربردی کاملاً صنعتی دارند؛ زیرا سرعت و دمای هوای خروجی از آن به صورتی است که نمی‌توان برای مدت طولانی روبروی آن قرار گرفت پس استفاده از آن در مصارف مسکونی اکیداً ممنوع است. از کوره هوای گرم برای فضاهایی استفاده می‌شوند که بیشتر به‌صورت سالن‌های یکپارچه مانند فروشگاه‌ها، مساجد و سالن‌های تولید و گلخانه‌ها است. از جمله کاربری‌هایی که کوره هوای گرم در آنها استفاده می‌گردد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 
     • هیتر گلخانه‌ها
     • هیتر مرغداری‌ها
     • کارگاه‌های مدارس فنی
     • مساجد با ارتفاع بلند
     • سالن‌های ورزشی
     • سالن‌های همایش
     • سوله‌ها و انبارها
     • کارگاه‌های صنعتی
     • کارخانه‌های صنعتی
     • سالن انتظار
     • بانک‌ها
     • نمایشگاه‌ها
     • استخرها
     • پاساژها و مراکز تجاری بزرگ
     • بیمارستان‌ها
     • مراکز عمومی با وسعت بالا و پرتردد

    قیمت کوره هوای گرم :

    کوره هوای گرم صنعتی نیز مانند دیگر تجهیزات گرمایشی دارای دامنه قیمت متفاوتی است. عوامل زیادی بر قیمت کوره هوای گرم صنعتی تاثیرگذار خواهد بود که مهم‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده قیمت هیتر کابینتی صنعتی عبارت‌اند از: 
     • اندازه و توان گرمایشی آن
     • نوع کاربری دستگاه، ازجمله کوره هوای گرم گلخانه، هیتر مرغداری و…
     • نوع دستگاه دمنده هوای گرم کوره و تعداد فن آن (فن آکسیال یا فن حلزونی)
     • کیفیت محصول تولید شده و برند دستگاه
     • جنس و کیفیت مواد مصرفی در ساخت بدنه کوره و....
     کوره هوای گرم قیمت‌های مختلفی دارد. اما برای اینکه به‌طورکلی بدانید برای خرید یک کوره‌های گرم چه مبلغی را باید در نظر بگیرید می‌توانیم بگوییم که قیمت کوره هوای گرم از 20 میلیون تومان آغاز می‌گردد و تا 300 میلیون تومان نیز قیمت خواهند داشت. برای استعلام قیمت کوره هوای گرم صنعتی می‌توانید با مشاوران واحد فروش شرکت آذین تهویه تماس بگیرید.

  • مشخصات ظاهری
    ابعاد
    استاندارد
    رنگ بدنه
    سفارشی
    جنس بدنه
    فولادی
    کشور سازنده
    ایران
    • دکتر علوی
    • یکشنبه 13 آذر 1401 - 16:09
    • 0
    • 0
    روز بخیر ما برای تجهیز یک گلخانه حدودا 2500متری نیاز به سیستم گرمایش داریم به نظم همین کوره های هوای گرم شما مناسب باشند قیمت و مشخصات برام بفرستید.شما به منشی رکت آذین تهویه دادم.
    • مدیر سایت
    • دوشنبه 12 دی 1401 - 15:10
    • 0
    • 0

    سلام 

    انجام شد جناب دکتر 

    ارسال نظر
    نام:
    ایمیل:
    پیغام:
    کد مقابل را وارد کنید ...
محصولات مشابه