• 2193
  • 1355 مرتبه
  • دوشنبه 08 آذر 1400

هواکش گلخانه

هواکش گلخانه

فن گلخانه یا هواکش گلخانه :

یکی از تجهیزات پرکاربرد در انواع گلخانه های بزرگ و سالن های پروش گیاهان وحتی پروش طیور و مرغداری ها هواکشهای دیواری می باشد که جهت کمک به ایجاد فضای مناسب مورد استفاده قرار میگیرد.
لازم است بدانید که علم رشد گیاهان اطلاعات دقیقی را می طلبد.وبرای پرورش انواع گیاهان گلخانه ای و مدیریت صحیح گلخانه می بایست آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشید. جدا از خاک با کیفیت ، نور خوب، دما، رطوبت، تهویه مناسب و گردش هوا باید در پارامترهای خاصی دقت داشته باشید تا از رشد گل ها، گیاهان ، میوه و سبزیجات و درختچه ها اطمینان حاصل نمایید. درضمن وقتی گرما بیش ازحد در گلخانه بالا می رود موجب خشک شدن سریع ریشه گیاهان میشود که این امر موجب استرس و حتی مرگ گیاهان می شود. البته بالا رفتن رطوبت نیز برای محصولات و کارمندانی که در آنجا مشغول به کار هستند ناخوشایند و آسیب زننده است.به همین خاطر نصب یک یا چند فن دمنده و هواکش مکنده در گلخانه می تواند به بهبود شرایط بسیار کمک نمایید.
همانطور که اشاره شد یکی از موارد مهم در گلخانه سیستم تهویه می باشد تا بتوان شرایط دمای و محیطی مناسب را برای کاشت و پروش انواع گیاهان انجام داد. در همین خصوص می توان از انواع هواکش های گلخانه ای که معمولا بصورت دیواری  و در طرح هواکش آکسیال می باشند استفاده نمود. در ادامه مقاله به توضیح انواع هواکش گلخانه و مشخصات آن خواهیم پرداخت .

هواکش گلخانه (Greenhouse ventilator) :

فن گلخانه ای برای تهویه مناسب و جابجای هوا در سالن های بزرگ استفاده می شود تا به بهبود شرایط محیطی جهت رشد گیاهان کمک نمایید.در واقع فن گلخانه با پرخش پروانه های خود موجب حرکت و جابجای هوا درون سالن می شود و همین امر باعث تهویه و متعادل شدن هوای داخل سالن گلخانه میگردد. اهمیت جابجای هوا در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان هوای داخل سالن به شدت گرم می شود و اگر این گرما به موقع ودرست تخلیه و با هوای سرد جابجا نشود، مراحل کاشت و داشت محصولات و گیاهان کاهش و گاهی متوقف خواهد شد.باید بدانید که دمای متعادل برای گلخانه بین 12 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد.در ضمن ساکن بود هوا و عدم تهویه مطبوع در گلخانه موجب رشد افاتگیاهی و تکثیر انها خواهد شد.
امروزه در اگثر گلخانه ها، سالن های پروش قارچ و حتی مرغداری ها از اگزوز فن های مکنده که بصورت پروانه سانتر یفیوز یا اکسیال هستند برای گردش و جریان هوای سالن استفاده میشود.از هواکش ها در فصول سرد سال نیز می توان برای انتقال مناسب گرما در تمام محیط گلخانه استفاده نمود تا محصولات از سرمای فصول سرد آسیب نبینند.

  جهت انتخاب فن مناسب این مقاله را بخوانید : راهنمای انتخاب فن سانتریفیوژ و اکسیال 

اهداف تهویه گلخانه : استفاده از فن گلخانه و نصب هواکش مناسب مزایایی زیادی دارد از جمله 
حفظ سطح رطوبت در محیط گلخانه
تبادل و جابجای هوای داخل و خارج گلخانه
تامین دی اکسید کربن لازم برای فتوسنتزگیاهان
کمک به گرده افشانی مناسب گیاهان خاص
ایجاد محیط راحت برای کارکنان و بازدید کنندگان
کنترل دمای مناسب در گلخانه و متعادل ساختن و یکنواختی دمای کل گلخانه
فن گلخانه هوای راکد و کهنه را کاهش میدهد و موجب تزریق هوای تازه و تمیز در گلخانه میشود. 

انواع فن گلخانه و هواکش گلخانه :

فن های گلخانه به دودسته کلی تقسیم میشوند که شامل فن دیواری و فن سیرکوله میشوند.
1-    هواکش گلخانه ای یا فن دیواری : این دستگاه معمولا بصورت مکنده و اگزاست فن می باشند که در سه سایز 80 ، 100 و 140 سانتی متری طراحی  وتولید میشوند. هواکشهای 140*140 که از پرکاربرد ترین نوع هستند مجهز به دمپر انتقال هوا می باشند سیستم انتقال قدرت در این نوع هواکش بصورت فولی تسمه می باشد و از موتورهای سه فاز در این نوع استفاده میشود. در هواکشهای 100 و80 سانتی متری از سیستم انتقال قدرت دایرکت درایو و کوبل مستقیم استفاده میشود  وموتورها از نوع تک فاز و سه فاز می باشد.جنس بدنه این هواکشها از ورق گالوانیزه می باشد و پروانه تعبیه شده در اگزاست فن های گلخانه از متریال استیل و پلی آمید ساخته می شود. ظرفیت فن گلخانه 140 در حدود 44000متر مکعب در ساعت و فن گلخانه 100 در حدود 25000متر مکعب در ساعت می باشد.  معمولا موتور استفاده شده در این هواکشها از برندهای  موتورژن تبریز و الکتروژن می باشد.
2-    فن سیرکوله یا هواکش کانالی نیز به عنوان یکی از تجهیزات جدای ناپذیر هر گلخانه به شمار می رود. فن سیرکوله در زیر سقف نصب میشود و بصورت آویز مورد استفاده قرار میگیرد. هواکش سیرکوله که به آن جت فن نیز میگویند دارای بدنه فلزی از جنس استیل یا گالوانیزه می باشد و پروانه های 5و 7پره فلزی با سرعت 1400دور در  آن تعبیه میشود . فن سیرکوله در مرغداری ها نیز برای جابجای هوای داخل سالن مورد استفاده قرار میگیرد.ظرفیت این نوه هواکش ها بین 5000تا 7000 متر مکعب در ساعت می باشد.

مشخصات فنی هواکش گلخانه یا اگزاست فن گلخانه ای :

1- پروانه بصورت شش پره از متریال استیل ضد زنگ با ضخامت2/1 میلیمتر با پانچ مناسب جهت هوادهی بالا و دارای روکش ضد گرد و غبارمی باشد طول این پروانه ها در حدود 127 سانتی متر می باشد.
2- باز کننده دمپر سیستم سانتریفیوژ دو پایه(کلاجدار) جهت باز شدن 90درجه دمپرها که باعث خروج 100درصد هوا می شود.تولید شده از لاستیک مرغوب PA66 جهت طول عمر بالا
3- تمامی اتصالات  وپیچ و مهره ها از جنس استیل ضد زنگ می باشد.
4-دمپرو بدنه هواکش گلخانه 140 از ورق گالوانیزه گرم با ضخامت 1.5 میلیمتر  می باشد که باعث طول عمر این دستگاه می شود.
5- موتور مورد استفاده در این هواکش ها بصورت سه فاز با توان 1.5 کیلو وات می باشد که در صورت در خواست از موتور تکفاز میشود استفاده نمود.
6-فولی و تسمه مورد استفاده در هواکش گلخانه از جنش آلومینیم و منگنز می باشد که باعث سبکی و مقاومت بالا میگردد.
7-دستگیره بکسل که بر روی هواکش تعبیه میشود که میتوان بوسیله ان دمپر هواکش را در حالت خاموش باز نمود و از ان به عنوان پنجره استفاده نمود.
8-توری محافظ که برروی بدنه و در قسمت جلوی پروانه تعبیه شده که مانع از ورد و برخورد پرندگان و اشیای خارجی به پروانه اگزاست فن میشود. 

قیمت فن گلخانه و هواکش مرغداری : 

اگزاست فن های گلخانه با توجه به ابعادی که گفته شد 140*140 سانت . فن 100*100سانت دارایی قیمت متفاوتی هستند. البته جدای از سایز هواکش گلخانه ای پارامترهای که در قیمت هواکش گلخانه ای موثر است شامل متریال بکار رفته در بدنه ، برند موتور و توان الکتروموتور ، نوع پروانه و کشور سازنده نیز اهمیت دارد.

بطور میانگین می توان گفت قیمت هواکش گلخانه 140 در140 همراه با دمپر و موتو 1.5 اسب در حال حاضر از حدود 18.500.000 تومان تا 20.000.000تومان می باشد.
کاربردهای دیگر این هواکش :
هواکشهای گلخانه بخاطر استفاده درانواع سالن های پروش گیاهان به این نام معروف شده اند واین در حالی است که در بسیاری از سالن های پروش طیور نیز از این نوع اگزاست فن استفاده میشود و حتی در بازار با نام هواکش مرغداری و فن مرغداری نیز شناخته میشوند. بیشترین استفاد در همین دو مورد می باشد  ولی در مصارفی چون صنعت قالی شوی نیز از این هواکش ها بخاطر حجم بالای هوادهی استفاده میشود.

 

سیستمهای گرمایشی مناسب برای گلخانه ها و مرغداری ها کدامنده؟

یکی از نکات مهم در اکثر گلخانه ها و سالن های پروش طیور تامین گرمایی مناسب در فصول سرد سال می باشد. برای گرم کردن فضای گلخانه می توان از تجهیزات مختلفی استفاده نمود که منبع سوخت آنها می تواند آب گرم و بخار، گاز، گازوئیل یا برق باشد. کوره هوای گرم، جت هیتر و یونیت هیتر از جمله تجهیزات گرمایشی هستند که در اکثر گلخانه ها و مرغداری ها استفاده می شوند.

در ادامه لینک سه محصول را میگذاریم که مشخصات این سه محصول ( یونیت هیتر و کوره هوای گرم و جت هیتر ) بطور کامل در آنجا قابل دست رسی می باشد.

کوره هوای گرم صنعتی یا هیتر گلخانه ای 

یونیت هیتر آب گرم و یونیت هیتر بخار داغ

جت هیتر  گازی و گازوئیلی