• 2205
  • 3339 مرتبه
  • دوشنبه 08 فروردین 1401

کاهش صدای اگزاست فن سانتریفیوژ

کاهش صدای اگزاست فن سانتریفیوژ

روش کاهش صدای اگزاست فن چگونه است؟انتخاب و خرید یک اگزاست فن به خودی خود کاری مهم است تا بتوانیم برای محل زندگی  یا محیط کار تهویه مناسب داشته باشیم. ولی غم انگیز است که ما هزینه کنیم و دستگاه را نصب کنیم ولی پس از روشن کردن اگزاست فن متوجه شویم که صدای هواکش نصب شده به قدری زیاد است که موجب صلب آسایش ما و همسایگان می شود. ودر چنین حالتی باید دستگاه نصب شده را بخاطر صدای زیاد اگزاست فن خاموش نمود. 
موارد متعددی از مشتریان با شرکت ما تماس می گیرند و از اینکه اگزاست فن تهویه پر سر و صدای دارن گلایه می کنند. همه آنها به دنبال یک راه حل هستند تا بتوانند صدای فن را هر طور که شده کاهش دهند. معمولا در مناطق مسکونی این موارد بیشتر گزارش می شود. مثلا یک آشپزخانه یا رستوران که در مرکز شهر وجود دارد و از یک اگزاست فن سقفی 4 اسب بخار برای تخلیه هوای گرم و بوی غذای آشپزخانه خود استفاده می کنند بخاطر صدای زیاد اگزاست فن سانتریفیوژ با ساکنین اطراف دچار مشکل شده است و مجبور است این مشکل را هرچه سریع تر رفع نمایید. نمونه های مشابه دیگر نیز وجود دارد که تعدادشان کم هم نیست.
خوب راه حل چیست ؟ چگونه باید صدای اگزاست فن را کم کنیم؟ چطور می توان یک اگزاست فن بدون صدا یا کم صدا داشت ؟ از کجا می شود یک هواکش سایلنت تهیه نمود ؟
اولین راه حل این است که قبل از انتخاب و خرید هواکش برای محل خود با کارشناس مربوط به همین حوزه مشورت کنیم و با توجه به مکانی که قرار است اگزاست فن در آن نصب شود. نسبت به میزان صدای تولیدی فن مورد نظر اطلاعات کافی را از تولید کننده یا فروشنده دریافت نماییم.
در صورتی که در مناطق مسکونی هستیم و یا در مرکز شهر فست فود یا آشپزخانه داریم بهتر است از اگزاست فن های دور پایین و کم صدا استفاده نماییم.
معمولا اگزاست فن های 900 دور صدای کمتری نسبت به اگزاست فن های 1400 و 2800 دور دارند و می توان به راحتی از آنها در این مناطق استفاده کرد.
 در صورتی که مجبور به استفاده از  فن های بزرگتر هستیم می توان از اینورتر برای کنترل دور پروانه اگزاست فن سانتریفیوژ استفاده نمود تا میزان مصرف برق و میزان صدای فن را بتوان کاهش داد.
استفاده از اگزاست فن های فولی تسمه که دور پروانه را کاهش میدهند نیز می تواند در پایین آوردن صدای تولیدی فن به ما کمک کنند.
استفاده از باکس سایلنت اگزاست فن و عایق صوتی هواکش حلزونی نیز کارساز است ولی هزینه بیشتری را دارد.
استفاده از صدا گیر و سایلنسر نیز یکی دیگر از راه های کاهش صدای اگزاست فن سانتریفیوژ می باشد.


همان طور که ملاحظه فرمودید راههای هستند که می توان صدای اگزاست فن را کاهش داد ولی نکته مهم قبل از همه اینها دقت کافی در زمان خرید است . شما به عنوان کسی که قرار است در یک مطقه خاص از اگزاست فن سانتریفیوژ استفاده نمایید باید تمام محدودیت ها را در نظر بگیرید و سپس با توجه به آن محدودیت ها اقدام به سفارش و خرید اگزاست فن نمایید.
مشاورین گروه صنعتی آذین تهویه به شما پیشنهاد می کنند حتما قبل از خرید هواکش مورد نظر، مشاوره لازم را دریافت نمایید و البته برای کم کردن هزینه اولیه اقدام به خرید اگزاست فن های کم کیفیت و پر سرو صدا نکنید.
انجام  کمی هزینه بیشتر در ابتدا برای شما خیلی بهتر خواهد بود تا اینکه بعدا برای کنترل و کاهش صدای فن چندین برابر بخواهید هزینه کنید.

بیشتر بخوانید>>>> راهنمایی انتخاب اگزاست فن سانتریفیوژ و اکسیال


انواع سیستم انتقال قدرت در اگزاست فن :

در انواع فن های مکنده و دمنده می توان از روش های مختلفی برای اتصال موتور به پروانه جهت انتقال نیروی موتور به پروانه جهت گردش فن استفاده نمود در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم تا ببینیم هرکدام چه خصوصیاتی دارد.
بیایید جوانب مثبت و منفی هر طرح را تجزیه و تحلیل کنیم:

مدل اول انتقال قدرت موتور به پروانه اگزاست فن  کوبل مستقیم (پروانه روی شفت موتور)

 برای سرویس موتور الکتریکی (تعویض گریس در یاتاقان ها یا تعویض یاتاقان ها، تعویض موتور الکتریکی و غیره)، لازم است فن را به طور کامل در آورید، چرخ را از محور موتور خارج کنید. همه این فعالیت ها زمان زیادی می برید
پس از خارج کردن چرخ از شفت موتور، معمولاً لازم است پروانه فن را بالانس نمایید. زیرا در هنگام جدا کردن، ممکن است صندلی های شفت موتور و توپی چرخ دچار اختلال شود. انجام این کارها مستلزم مشارکت متخصصان بالانس پروانه و تعادل فن یا در دسترس بودن تجهیزات تعادل است.
 در مواقع اضطراری (مثلاً از بین رفتن فن به دلیل ورود جسم خارجی به فن) می توان پایه های موتور الکتریکی را پاره کرد و پس از آن دیگر امکان تعمیر موتور برق وجود ندارد.
 این مدل اگزاست فن سانتریفیوژ ابعاد کلی کوچکتر از مدلهای دیگر دارد.و تا سایز پروانه 60 سانت بیشتر استفاده میشود. قیمت این نمونه از فن های حلزونی پایین تر از نمونه فولی تسمه می باشد.

اگزاست فن کوبل مستقیم
مدل دوم انتقال قدرت غیر مستقیم یا کوپلینگی (پروانه روی شفت واحد یاتاقان، موتور الکتریکی از طریق یک کوپلینگ مونتاژ می شود)

در این نوع اگزاست فن سانتریفیوژ برای سرویس الکتروموتور (تعویض گریس یا تاقان ها یا تعویض بلبرینگ، تعویض الکتروموتور و ...) کافی است الکترو موتور را جدا کرده و نیمه کوپلینگ را از آن جدا نمایید. نیازی به بالانس پروانه فن ندارد. نیازی به درگیر کردن متخصصان در بالانس یا وجود تجهیزات بالانس نیست.
 در نظر داشته باشید بلبرینگ های روغن کاری شده در مجموعه بلبرینگ بسیار بیشتر از یاتاقان های روغن کاری شده با گریس دوام می آورند. سطح روغن در واحد یاتاقان از طریق شیشه دید قابل مشاهده است و کافی است روغن قدیمی را اضافه یا تخلیه کنید و در صورت نیاز روغن جدید پر کنید.
یکی از نکات مثبت اگزاست فن های غیر مستقیم کوپلینکی در مواقع اضطراری (از بین رفتن فن) انگشتان کلاچ قطع می شود و موتور برق در حال کار باقی می ماند و سالم می ماند.
بهتر است هنگام فرسودگی، حلقه های لاستیکی پایه های کلاچ را عوض کنید. قیمت اگزاست فن کوپلینگی از نمونه کوبل مستقیم بیشتر است البته عمر مفید بیشتری دارد و ابعاد آن کمی بزرگتر از فن های دایرکت درایو می باشد.


مدل سوم اگزاست فن فولی و تسمه می باشد. (پروانه روی شفت واحد بلبرینگ، موتور الکتریکی از طریق یک درایو تسمه V مونتاژ می شود)

در این نوع فن سانتریفیوژ، برای سرویس موتور برق (تعویض گریس در بلبرینگ یا تعویض بلبرینگ، تعویض الکتروموتور و ...) کافی است الکترو موتور را جدا کرده و قرقره( فولی سرموتور) را از روی آن جدا کنید. نیازی به بالانس پروانه فن ندارد، نیازی به درگیر کردن متخصصان در بالانس یا وجود تجهیزات بالانس نیست.
همان طور که در بالا هم شاره شد بلبرینگ های روغن کاری شده در مجموعه بلبرینگ بسیار بیشتر از یاتاقان های روغن کاری شده با گریس دوام می آورند. همجنین در اگزاست فن فولی تسمه با انتخاب صحیح سرعت روی پروانه، نیازی به تنظیم فرکانس نیست.
 در مواقع اضطراری (از بین رفتن فن)، تسمه ها از قرقره ها خارج می شوند و موتور برق در حال کار باقی می ماند و وضعیت خوبی دارد و عملا به موتور آسیب وارد نمی شود.
بهتر است بطور منظم از فولی و تسمه بازدید شود و در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید. از یک سیستم محافظتی در روی فولی و تسمه اگزاست فن استفاده نمایید تا تکنسین و عوامل انسانی صدمه نبینند. قیمت اگزاست فن های فولی تسمه از فن های نوع اول که کوبل مستقیم بودن بیشتر می باشد و ابعاد شاسی بزرگتر و وزن بیشتری نیز دارند.

اگزاست فن فولی تسمه
نتیجه گیری برای انتخاب اگزاست فن مناسب :

به طور خلاصه انتخاب مدار فن یا نوع انتقال قدرت موتور به پروانه  اگزاست فن حلزونی تحت تأثیر عوامل بسیاری است. نیاز به قابلیت اطمینان، عامل زمان برای نگهداری، محدودیت های اندازه، حذف عامل انسانی، قیمت اگزاست فن ،  بودجه مورد نظر و دیگر موارد است. بطور کلی اگزاست فن های مکنده و فن های فوروارد دمنده در سایز های کوچکتر بصورت کوبل مستقیم ساخته می شوند  و در فن های بزرگتر از قطر 50 سانتی متر پیشنهاد می شود از سیستم فولی تسمه یا کوپلینگ استفاده شود تا هم میزان هوادهی و هم میزان صدای فن قابل کنترل باشد.

مطالعه موارد زیر برای شما می تواند مفید باشد :

بلوئر ساید چنل چیست؟

هواکش آکسیال

لوله خرطومی هوا