جدیدترین ها

منبع کویل دار

منبع کویل‌دار آب گرم مصرفی یا منبع کویلی (Domestic Hot Water Generator) یکی از تجهیزات مرسوم موتورخانه است. همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است از دو قسمت اصلی تشکیل شده است .
 1-منبع ذخیره آب
 2-کویل گرمایشی
 از منابع کویل‌دار ایستاده و افقی برای تامین آب گرم مصرفی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و همچنین آب گرم مورداستفاده در کارخانه‌ها صنعتی استفاده می‌گردد.
 معمولاً دمای آب گرم موردنیاز و مطلوب بین 50 تا 70 درجه است. برای تامین آب گرم از طریق موتورخانه مرکزی می‌توان از تجهیزات مختلفی استفاده نمود. دراین‌بین انواع منابع کویل‌دار و منبع دوجداره طرف‌داران بیشتری در سالهای اخیر پیدا کرده است. در نقشه‌های مهندسی این تجهیزات را با علامت اختصاری DHWG نشان می‌دهند. در ادامه در قسمت توضیحات تکمیلی مطالب بیشتری درمورد نحوه کار منبع کوئل‌دار، اجزایی منبع کویلی، انواع منبع کوئلی و قیمت منبع کویل‌دار عنوان خواهیم نمود.

مدلهای دیگر کالا:
۰ تومان
۰ تومان
  • توضیحات تکمیلی
  • مشخصات فنی
  • نظرات کاربران
  • منبع کویل‌دار چیست؟

    در واقع منبع کویل‌دار به‌نوعی همان آب‌گرم‌کن‌های قدیمی است که برای تامین آب گرم، مورداستفاده قرار می‌گرفت با این تفاوت در منابع کویلی از حرارت مستقیم شعله استفاده نمی‌شود و برای گرم‌کردن آب مخزن از یک واسطه بنام کویل مسی استفاده می‌گردد. همان‌طور که در بالا اشاره نمودیم منبع کویلی از دو قسمت اصلی یعنی منبع آب و کویلی که در داخل آن قرار می‌گیرد تشکیل شده است. جنس منابع کویل‌دار به طور معمول از ورق گالوانیزه گرم فولاد مبارکه تهیه می‌شود که باتوجه‌به ظرفیت آن از ضخامت 4 تا 8 میلیمتر متغیر است. بخش تبادل انرژی یا همان کویل حرارتی منبع کویلی نیز معمولاً از لوله‌های مسی با ضخامت‌های 0.7-0.9 و بالاتر ساخته می‌شود. حجم کویل مورداستفاده نیز باتوجه‌به ظرفیت منبع آب گرم از 9 فوت تا 120 فوت مربع متغیر است.

     تولید-منبع کویلی

    نحوه عملکرد منبع کویل‌دار:

    منبع کویلی در واقع نوعی مبدل حرارتی محسوب می‌شود که به‌صورت غیرمستقیم بین دو سیال گرم و سرد تعادل برقرار می‌کند و موجب گرم‌شدن آب سرد موجود در مخزن اصلی یا همان منبع می‌گردد. مکانیزم عملکرد منابع کویلی به این شکل است که آب داغ یا بخار از طریق بویلر و دیگ آب گرم وارد کویل حرارتی می‌شوند و حرارت خود را به آب موجود در مخزن منتقل می‌نماید، سپس به سمت منبع گرمایش در موتورخانه رفته و مجدداً همین سیکل تکرار می‌شود تا دمای آب مخزن کویل‌دار به حد موردنظر برسد.
     نکته مثبت در منبع کویلی این است که در زمان عدم مصرف آبگرم، می‌توان از طریق درنظرگرفتن خط لوله برگشت آبگرم مصرفی، آب موجود در لوله‌ها را به مخزن برگشت داد تا در زمان نیاز آب گرم موردنیاز به‌سرعت و بدون اتلاف انرژی و هدردادن آب فراهم شود.
     توجه داشته باشید درصورتی‌که خط برگشت آب گرم در زمان پایپینگ اجرا نشده باشد. در زمان باز شدن شیر آب گرم، به علت سردشدن آب موجود در لوله می‌بایست حجم آب موجود در لوله تخلیه شود تا آب گرم به مصرف‌کننده برسد. این مسئله باعث هدررفت قسمت زیادی از آب شرب می‌شود.
     نکته مهم در عملکرد درست یک منبع آب گرم کویل‌دار انتخاب صحیح حجم مخزن و سطح مفید کویل است. اگر هرکدام از این دو مورد به‌درستی در زمان ساخت منبع کویلی رعایت نشود مصرف‌کنندگان به‌احتمال زیاد دچار مشکل و کمبود آب گرم خواهند شد.
     به طور مثال یک منبع کویل‌دار ایستاده با ظرفیت 1000 لیتری نیاز به سطح کویل 25 تا 30 فوت دارد درصورتی‌که کویل با سطح کمتر در نظر گرفته شود آب موجود در مخزن به‌خوبی گرم نمی‌شود و ساکنین در زمان استفاده از آب گرم با کاهش دمای آب گرم مواجه می‌شوند. همچنین حجم ذخیره آب منبع باید به‌ازای هر واحد 100 متری در حدود 110 لیتر باشد تا در زمان پیک مصرف با کاهش فشار آب روبرو نشوید.

     انواع منبع کویل‌دار :

     منابع کویلی را می‌توان از چندین لحاظ دسته‌بندی نمود که شامل شکل ظاهری منبع، تعداد کویل، جنس بدنه و کویل حرارتی و... می‌شود. در ادامه انواع مختلف آن را توضیح خواهیم داد.

    منبع کویل‌دار ایستاده یا عمودی : 

    یکی از مرسوم‌ترین و پرمصرف‌ترین اشکال این تجهیز گرمایشی نوع منبع کویلی ایستاده است. منابع کویل‌دار عمودی به لحاظ جانمایی و اشغال فضای موتورخانه بسیار مناسب هستند؛ چون فضای کمی را اشغال می‌کنند. ارتفاع این مدل از منبع‌ها از 150 سانتی‌متری شروع می‌شود و در ظرفیت‌های بالاتر تا 300 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

    منبع کوئل‌دار افقی یا خوابیده : 

     معمولاً در مکان‌های که ارتفاع سقف کم است و امکان استفاده از منبع کویل‌دار ایستاده نمی‌باشد. از منبع کویلی خوابیده یا افقی می‌توان استفاده نمود. این منابع به‌صورت خوابید بر روی یک چهارپایه و در ارتفاع 1.5 تا 2 متری از سطح زمین قرار می‌گیرند و اتصالات ورودی و خروجی در دو طرف کلگی منبع قرار داده می‌شود. از لحاظ کارایی و ابعاد، این دو مدل منبع کوئلی با هم تفاوتی ندارند و فقط مبنا انتخاب محل قرارگیری و محدودیت‌های محل نصب است. قیمت منبع کوئل‌دار ایستاد و افقی با هم چندان تفاوتی ندارد؛ چون به یک‌میزان متریال در آن استفاده می‌شود.

    منابع کویل‌دار تک کویل و دو کویل:

    به طور معمول تمامی منابع کویلی ایستاده و خوابیده به‌صورت تک کویل طراحی و تولید می‌شوند. ولی در موارد خاص و طبق درخواست مشتری از دو کویل در منبع استفاده می‌گردد که علت اصلی این کار دو مورد زیر است.
     الف) در منابع کویل‌دار بزرگ به علت حجم بالای کویل بهتر است بجای یک کویل از دو کویل مجزا استفاده شود تا هم سرویس و نگهداری راحت‌تر انجام شود و هم در صورت نیاز به اسید شوی بتوان با یک کویل از دستگاه استفاده نمود. همچنین برای بالابردن راندمان منابع کویلدار، گاهی از دو کویل استفاده می‌شود تا بهتر تبادل حرارت صورت گیرد.
     ب) در مواقعی که از سیستم گرمایش خورشیدی در فرایند گرمایشی استفاده می‌شود از منبع کویل‌دار دو یا چند کویل استفاده می‌کنند. در این حالت سازنده منبع کویل‌دار یکی از کویل‌ها را به دستگاه خورشیدی متصل می‌کند تا با کمترین هزینه آب را گرم کند. درصورتی‌که این میزان انرژی کافی نباشد از کویل‌های بعدی که به بویلر متصل می‌شود برای گرم‌کردن سریع‌تر آب می‌توان استفاده نمود.

    منبع کویلی- دوکویل-ایستاده

    منبع کویل دار به لحاظ جنس بدنه: 

    در ساخت منابع کویلی از ورق‌های فلزی مانند گالوانیزه، ورق سیاه ST-37 و ورق استیل 304 و 316 استفاده می‌شود. درصورتی‌که از ورق گالوانیزه در ساخت منبع استفاده شود بعد از جوشکاری، رد جوش‌ها با رنگ اپوکسی پوشش داده می‌شوند. درصورتی‌که طبق سفارش کارفرما، سازنده منبع کویلی از ورق سیاه در بدنه استفاده کند. می‌بایست بعد از مراحل برش و جوشکاری، سطوح داخلی و خارجی سندبلاست شوند و سپس دو یا سه‌لایه رنگ اپوکسی زده شود تا عمر مفید دستگاه افزایش یابد. ساخت منابع کویل‌دار استنلس‌استیل هزینه‌ای بالای را در پی دارد به همین علت کمتر پیش می‌آید که برای مصارف عمومی و صنعتی از این جنس ورق استفاده شود.

    مطالب پیشنهادی برای شما <<< یونیت هیتر  -  کوره هوای گرم  >>>

    منبع کویلی از نظر جنس و فرم کویل: 

    انواع منابع کویل‌دار ایستاده و افقی از متریال‌های مختلفی قابل‌تولید هستند. متریال مورداستفاده در ساخت کویل حرارتی از جنس لوله مس با ضخامت‌های مختلف است. مس به لحاظ تبادل حرارت به دیگر فلزات مرجعیت دارد. به همین خاطر در 90 در صد مواقع از کویل‌های مسی در انواع مبدل‌ها استفاده می‌شود. البته در کاربری‌های که امکان خورندگی و رسوب بیشتر است باید از لوله‌های استیل 304 یا استنلس‌استیل 316 استفاده نمود تا در مقابل خورندگی مقاوم باشند.
     کویل منبع کویل‌دار اکثر مواقع به‌صورت یو U شکل طراحی و تولید می‌شود. این شکل کویل هم راندمان بالای دارد و هم در زمان اسید شوی و سرویس منبع کویلی مشکلی به وجود نمی‌آید. در بعضی منابع از کویل‌های اسپیرال یا مارپیچی استفاده می‌شود. این نوع کویل‌ها راندمان بالای دارند؛ ولی اشکال اصلی آنها عدم دسترسی برای سرویس و نگهداری است. در صورت نشتی و خرابی قابل‌تعمیر نیستند. به همین خاطر استفاده از منابع کویل‌دار اسپیرال چندان پیشنهاد نمی‌شود.

    کویل-منبع-کویلی

    اجزای منبع کویل‌دار: 

    بدنه یا مخزن آب گرم که یکی از قسمت‌های اصلی دستگاه است. همان‌طور که عنوان شد معمولاً از ورق گالوانیزه گرم با ضخامت‌های 4 تا 8 میل ساخته می‌شود.
     کویل حرارتی، این قطعه از لوله‌های مسی یا استیل ساخته می‌شود تا به بهترین شکل ممکن حرارت بخار یا آب داغی را که درونش جریان دارد به آب مخزن منتقل نماید. میزان تبادل حرارت به سطح کویل بستگی دارد که باید به طور مناسب انتخاب شود.
     دریچه بازدید منبع کویل‌دار، این قسمت در منابع بزرگ‌تر از 2000 لیتری مرسوم است. در واقع در قسمت بدنه و هم تراز با کویل یک دریچه ساخته می‌شود تا در زمان نیاز، بتوان از کویل بازدید نمود و کار سرویس و نگهداری و تعمیرات را راحت‌تر انجام داد.
     بوشن‌ها، این قطعه بر روی قسمت‌های مختلف منبع متصل می‌گردد تا لوله‌های ورودی و خروجی و تجهیزات کنترلی بر روی آن نصب شود. معمولاً حسگر دما، شیر تخلیه، گیج فشار، شیر اطمینان و... بر روی بوشن‌ها نصب می‌شود.

    روش نصب و راه‌اندازی منبع کویل‌دار:

    همان گونه که قبل‌تر عنوان شد از منبع کویل‌دار برای گرم‌کردن آب مصرفی در اکثر موتورخانه‌ها استفاده می‌شود. بر همین اساس در طول زمان بهره‌برداری از موتورخانه، حداقل یک با نیاز به نصب و تعویض منبع کویل‌دار است. به طور استاندارد عمر مفید ساختمان و ابنیه حدود 30 سال و تجهیزات موتورخانه 15 سال در نظر گرفته می‌شود که بر همین اساس حداقل باید دو بار منبع کویل‌دار در قسمت تاسیسات نصب شود.
     نصب و راه‌اندازی منابع کویلی ایستاده و خوابیده مستلزم رعایت موارد فنی است و نیاز است که یک تکنسین مجرب کار لوله‌کشی و نصب قطعات منبع کویلی را انجام دهد تا در زمان استفاده با مشکل مواجه نشویم.

    نصب منبع-کویل دار-آذین تهویه
    دو مورد اصلی که در زمان نصب منبع کویل دار باید مد نظر قرار گیرد:

    1-محل نصب منبع کویل‌دار به دقت انتخاب شود

    برای جانمایی منبع کویل‌دار ایستاده یا افقی باید مکانی را در نظر بگیرید که فضای کافی برای تعمیرات و سرویس در آیند وجود داشته باشد. چون هر چند سال نیاز به اسید شوی کویل وجود دارد باید فضای کافی برای خروج، اسید شوی و نصب مجدد کویل وجود داشته باشد.
     سطحی که منبع کویل‌دار ایستاده روی آن قرار می‌گیرد باید کاملاً تراز و صاف باشد. در ضمن فونداسیون باید مقاومت لازم را در برابر وزن منبع کویلی داشته باشد. به طور مثال یک منبع کویل‌دار 2000 لیتری باتوجه‌به حجم آب موجود در آن حدود 2500 کیلوگرم می‌شود یعنی 2.5 تن وزن نهایی منبع می‌شود. اگر سطح موردنظر هم تراز نباشد به یکی از پایه‌های فشار بیشتری وارد می‌شود و احتمالاً خرابی را در زمان کوتاهی افزایش می‌دهد.
     محل نصب منبع کویل‌دار باید به‌گونه‌ای باشد که شما به تمام زوایای مخزن دسترسی داشته باشید تا جهت عایق‌کاری و بازدید قطعات مشکلی به وجود نیاید.
     درصورتی‌که منبع کویلی در فضای باز نصب شود حتماً از عایق پشم سنگ یا شیشه در جداره مخزن استفاده شود.
     ابعاد درب موتورخانه باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان منبع را به‌راحتی برای ورود و خروج حمل کرد.

    2-رعایت لوله کشی اصولی در نصب منابع کویلی

    اسید شوی کویل و تعویض کویل یکی از کارهای مرسوم در نگهداری منبع کویل‌دار است. به همین علت باید لوله‌کشی و محل قرارگیری لوله‌های ورودی و خروجی به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی اتصالات باز و بسته شوند و نیاز به برش‌کاری و خرابکاری لوله‌ها نباشد.
     بهتر است از اتصالات مناسب و راحت بازشو مانند مهره و ماسوره و فلنچ در قسمت‌های مختلف استفاده شود.
     سایز و جنس مناسب لوله‌های رفت‌وبرگشت باید متناسب با ظرفیت منبع کویلی انتخاب شود.
     منبع کویل‌دار باید مجهز به اتصالات شیر تخلیه و شیر اطمینان باشد.
     وجود ساپورت و نگهدارنده برای لوله‌های متصل به منبع الزامی است؛ زیرا در غیر این صورت وزن لوله‌ها به فلنچ و اتصالات مخزن فشار اضافی وارد خواهد کرد.

    منبع -کویلدار-موتور خانه

    تفاوت منبع کویل‌دار با منبع دوجداره چیست؟

    هر دو این تجهیزات برای گرم گردن آب مصرفی در کاربری مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند. روش کاری هر دو نوع منبع نیز تبادل حرارت از سیال گرم به سیال سرد است. تا به دمای مدنظر 50 تا 70 درجه برسد. اصلی‌ترین تفاوت منبع کویلی و منبع دوجداره در تعداد جداره‌ها و وجود کویل است. 
     در ساخت منابع دوجداره از دو مخزن تو در تو استفاده شده که آب گرم در جداره بیرونی قرار می‌گیرد و آب سرد در مخزن داخلی و به‌مرور تبادل حرارت صورت می‌گیرد. ولی در منابع کویلدار تنها از یک جدار مخزن استفاده می‌شود و واسطه انرژی یک کویل مسی در داخل منبع می‌باشد. آب داغ یا بخار توسط لوله‌کشی وارد کویل یو U شکل می‌شود و پس از تبادل انرژی به سمت بویلر یا دیگ آب گرم بر می‌گردد. 
     یکی دیگر از تفاوت‌ها، اختلاف در قیمت منبع کویل‌دار با منبع دوجداره است. منابع کویلی به علت داشتن کویل مسی، صفحه، کلگی چدنی و فلنچ قیمت بالاتری نسبت به منابع دوجداره دارد و به همان نسبت راندمان بالاتری نیز دارد. در صورت وجود رسوب گرفتگی به‌راحتی می‌توان کویل را اسید شوی نمود یا تعویض نمود؛ ولی منابع دوجداره بعد از رسوب یا نشتی به‌سختی تعمیر می‌شوند و معمولاً بعد از تعمیر نیز عمر چندانی نمی‌کنند.
     به طور مثال قیمت منبع کویل‌دار 1500 لیتری با کویل مسی و ورق روی‌اندود 5 میلیمتر در حدود 38 میلیون تومان برآورد می‌شود؛ ولی قیمت منبع دوجداره 1500 لیتری با ورق گالوانیزه 5 و 3 میلیمتری در حدود 32 میلیون تومان است.

    قیمت منبع کویل‌دار:

    احتمالاً در زمان استعلام قیمت منبع کویلی با قیمت‌های مختلفی روبرو می‌شوید که برای شما این ابهام پیش می‌آید که علت این همه اختلاف قیمت منابع کویل‌دار در چیست؟
     در برآورد قیمت منبع کویل‌دار ایستاده و خوابیده عامل‌های مختلفی نقش دارند که چند مورد مهم را در زیر عنوان می‌کنیم .
     ضخامت ورق بدنه و عدسی‌ها منبع کویلی
     جنس ورق بدنه که شامل روی‌اندود، ورق سیاه یا استیل می‌شود.
     جنس کویل منبع کویل‌دار که در دو نوع لوله مسی یا لوله استنلس‌استیل است.
     ظرفیت و حجم کویل حرارتی که بر اساس فوت مربع بیان می‌شود.
     داشتن پوشش رنگ اپوکسی یا نداشتن رنگ در بدنه مخزن
     وجود دریچه بازدید نیز در افزایش قیمت منبع کویل‌دار ایستاده مؤثر است.
     شما می‌توانید برای استعلام قیمت منبع کویلی عمودی و افقی با کارشناسان فروش شرکت آذین تهویه تماس حاصل فرمایید و علاوه بر قیمت تجهیزات موردنیاز، مشخصات کامل منبع کویل‌دار (ابعاد، وزن، ضخامت و...) را نیز دریافت نمایید.

  • مشخصات ظاهری
    ابعاد
    سفارشی
    رنگ بدنه
    طوسی
    جنس بدنه
    گالوانیزه
    کشور سازنده
    ایران
    • سامان اسکان
    • سه شنبه 08 فروردین 1402 - 15:01
    • 0
    • 0
    سلام ما برای یک پروژه 10 واحدی نیاز به منبع کویلی 1200 لیتری داریم شما امکان تحویل فوری را دارید . اینکه با چه مشخصات وضخامتی قادر به تولید هستید .آیاگارانتی هم داره منابع شما؟؟
    • مدیر سایت
    • سه شنبه 08 فروردین 1402 - 16:01
    • 0
    • 0

    سلام 

    منابع کویل دار طبق سفارش قابل تولید هستند در بازه زمانی 5 تا 10روزه .

    ضخامت ورق بردنه منابع نیز از 5میل تا 8 میل طبق درخواست مشتری انجام میشود.

    گارانتی محصولات ما 5 سال می باشد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر با بخش فروش تماس بگیرید 09194201355

    ارسال نظر
    نام:
    ایمیل:
    پیغام:
    کد مقابل را وارد کنید ...