• 2195
  • 1287 مرتبه
  • سه شنبه 23 آذر 1400

آشنایی با مشخصات دستگاه زنت zent

آشنایی با مشخصات دستگاه زنت zent

هواساز آپارتمانی یا دستگاه زنت :

در سیستم های سنتی برای گرمایش و سرمایش منازل مسکونی از بخاری های گازی برای فصول سرد در قسمت های مختلف خانه استفاده می شد و برای تامین سرمایش نیز از تجهیزاتی مانند پنکه های پرتابل یا کولر های آبی با کانال کشی استفاده می شد. ولی تجهیزات نوین و کاربردی برای تامین هوای مطبوع به همراه گرما و سرما در حال ساخت و ارائه به بازار می باشد. یکی از این تجهیزات دستگاه هواساز خانگی می باشد که به نام های زنت ، ایرواشر و هواساز آپارتمانی نیز دربازار شناخته می شوند. در ادامه به توضیح بیشتر درباره این دستگاه خواهیم پرداخت.

چکونه دستگاه زنت (Zent)  مناسب را انتخاب کنیم؟

باید بدانید که زنت یک محصول کاملا ایرانی می باشد که مطابق با شرایط اقلیمی ایران طراحی شده است ، کلمه زنت درواقع مخفف نیمه زمستانی ، نیمه تابستانی می باشد و می توان در تمام فصول سال از آن استفاده کرد. در واقع دستگاه زنت یا هواساز آپارتمانی وسیله ای دومنظوره است که شما می توانید با نصب آن گرمایش و سرمایش مورد نیاز خود را تامین کنید. با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوای ایران این دستگاه در بسیاری از مناطق قابل استفاده می باشد. زنت یا همان ایرواشر خانگی همراه با تامین دمای مناسب می تواند رطوبت لازم را برای مکان مورد نظر محیا نمایید که این یکی از مزایای این دستگاه می باشد. برای انتخاب ظرفیت مناسب دستگاه زنت می توان با توجه به متراژ ساختمان و محاسبه حجم ساختمان و در نظر گرفتن ضریب از 15 تا 20 به ظرفیت مورد نیاز رسید. البته این محاسبه سر انگشتی برای مناطق معتدل و ارتفاع سقف 3متر می باشد. بطور مثال برای یک واحد آپارتمان 80تا 100 متری می توان از یک دستگاه زنت با ظرفیت  5000مترمکعب استفاده نمود. ظرفیت دستگاه با نماد متر مکعب برساعت یا فوت مکعب در دقیقه (CFM-M3/HR) بیان می شود.

نحوه عملکرد هواساز خانگی (زنت):

برای اطلاع از شیوه کارکرد زنت باید ابتدا با اجزای مختلف این دستگاه آشنا شوید تا بهتر بتوانیم از عملکر این دستگاه آگاه شویم. درزیر قسمتهای مختلف این دستگاه عنوان شده است.
اتاقک اصلی و بدنه دستگاه که از ورق فولادی و گالوانیزه ساخته می شود.
شاسی و استراکچر آلومینیمی یا فولادی با پوشش رنگ الکترواستاتیک.
مبدل گرمایشی که از یک کویل آب گرم مسی یا هیتر الکتریکی تشکیل می شود.
سیستم سرمایشی زنت که متشکل از پد های سلولزی درجه یک یا پوشال های سنتی می باشد.
تجهیزات مربوط به توزیع و گردش آب که شامل پمپ آب ، افشانک و سیستم آبرسانی می باشد.
سیستم هوارسان و جریان هوای مکش و دهش که از یک فن سانتریفوژ و الکتروموتور ضد آب تشکیل شده است.
 فیلتراسیون و فیلتر های زنت که می تواند مطابق درخواست بصورت پیش فیلتر فلزی و فیلتر پارچه باشد. 
تجهیزات کنترلی دستگاه زنت (کنترلر، اینورتر و ترموستات)
دریچه های وردی و خروجی هوا به همراه دمپر های اتومات
همان طور که در اجزای دستگاه زنت اشاره شد این دستگاه دارای کویل گرمایشی می باشد که از طریق اتصال به پکیج یا موتورخانه مرکزی می تواند گرمای مورد نیاز را تامین کند. فن سانتریفوز داخل دستگاه از طریق چرخش هوای مورد نیاز را به جریان می اندازد که این هوا شامل هوای برگشت و مقداری هوای تازه می باشد، هوای ورودی بعد از گذشتن از فیلتر دستگاه به قسمت کویل آب گرم میرسد و بعد عبور از کویل و تبادل حرارت از طریق دریچه خروجی دستگاه و شبکه کانال کشی به محیط مورد نظر تزریق می شود و موجب گرمایش مکان می شود.
برای تولید سرما نیز دستگاه زنت از روش تبخیری استفاده میکند. پمپ دستگاه ، آب را از قسمت تشتک دستگاه مکش کرده و از طریق لوله های توزیع وافشانک ها بر روی پوشال یا پد سلولوزی می پاشد، همین امر موجب ایجاد رطوبت و خیس شدن سطوح مورد نظر می شود.از طرف دیگر الکتروفن با گردش پروانه موجب به جریان افتادن هوا وعبور از روی پوشال ها می شود و از طریق برخورد هوا با سطوح مرطوب هوای خنک همراه با روطوبت ایجاد میگردد.در ضمن پوشال های مرطوب باعث به دام افتادن ذرات معلق هوا می شوند که خود نوعی فیلتر هستند و موجب تمیزی و حذف آلاینده ها میشود.باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه زنت (هواساز آپارتمانی) همراه با ایجاد سرما موجب بالا رفتن رطوبت نیز می شود.به همین خاطر استفاده از دستگاه زنت برای مناطق مرطوب چندان مناسب نمی باشد.

یک از قطعات مهم در دستگاه زنت پمپ آب می باشد. پمپی که برای این دستگاه استفاده می گردد جهت گردش آب و پاشش اب روی پوشال ها می باشد. این پمپ در داخل محفظه قرار می گیرد. که بصورت مستغرق در آب است اما قطرات آب به آن آسیب نمی زنند و یکی از مهمترین اجزای سازنده زنت ( هواساز آپارتمانی)  محسوب می شود.
برای کنترل میزان جریان هوا و تنظیم دمای محیط می توانید از ترموستات جهت کنترل دور فن و تنظیم دمای اتاق استفاده نمایید.این امر جدای از کنترل اتومات دمای محیط موجب کاهش مصرف انرژی نیز در هواساز خانگی می شود.


محل نصب و شرایط راه اندازی دستگاه زنت

با توجه به تولید این دستگاه بصورت ایستاده و افقی می توان از دستگاه زنت در بالکن ، پشت بام یا داخل سقف کاذب استفاده نمود. اتصالات مورد نیاز برای استفاده و راه اندازی هواساز خانگی (زنت) شامل کانال های رفت وبرگشت هوا به داخل محیط ، کابل برق جهت راه اندازی الکتروموتور وپمپ آب ، لوله رفت وبرگشت آب گرم از موتورخانه یا پکیج و یک لوله آب سرد می باشد.


مزایای دستگاه زنت : در زیر چند مورد از مزایای دستگاه زنت خانگی که شمارا مجاب به استفاده از این دستگاه میکند را عنوان کرده ایم.
1-قیمت مناسب زنت که در مقایسه با هواساز های صنعتی و دیگر سیستمهای تهویه مطبوع  این دستگاه از قیمت پایین تری برخوردار است.این قیمت مناسب بخاطر ساختار ساده واستفاده از پوشال برای بخش سرمایش دستگاه می باشد.
2-قابلیت استفاده در تمام فصول سال از نکته های اصلی و مزایایی این دستگاه می باشد که می توان در انتخاب زنت مد نظر قرار داد.شما می توانید با نصب دستگاه زنت از قابلیت گرمایش و سرمایش دستگاه در فصول گرم وسرد سال بهره ببرید.
3-نصب و راه اندازی راحت زنت مزیت دیگر این دستگاه می باشد. همانطو که در بخش اجزای زنت توضیح داده شده این دستگاه از ساختار نسبتا ساده ای برخوردا می باشد و به همین خاطر نیاز به متخصصین و تکنسین های حرفه ای برای نصب و راه اندازی اولیه ندارد. البته لازم به ذکر است که برای نصب و راه اندازی هواساز خانگی یا همان زنت باید از سازنده و مسول فنی شرکت خریدار راهنمایی لازم را دریافت نمود.
4-مصرف برق پایین بخاطر عدم استفاده از کمپرسور ، در واقع تنها برای گردش پروانه وکارکرد پمپ آب نیاز به جریان برق می باشد که این امر مصرف برق زنت را به حداقل می رساند. 


5-ایجاد گرما وسرمای مناسب و یک نواخت در تمام نقاط ، بخاطر استفاده از موتور های دور متغیر و استفاده از شبکه کانال کشی هوای ایجاد شده بطور مناسب در محیط توزیع می شود. در ضمن تامین رطوبت مورد نیاز همراه با گرما و سرما نیز از دیگر مزایایی زنت می باشد.
5-به خاطر استفاده از فیلتر و پد های سلولوزی احتمال بروز حساسیت و آلرژی بسیار کم می باشد.
6-اشغال فضای کم ، ابعاد کوچک و قابلیت استفاده بصورت عمودی و افقی در بالکن و پشت بام نیز می تواند از مزایای این دستگاه باشد.

معایب دستگاه زنت خانگی: در رابطه با معایب این دستگاه به اصلی ترین نکته ای که می توان اشاره کرد ایجاد رطوبت در حالت سرمایش در مناطق مربوط می باشد. بطور مثال استفاده از این دستگاه در شهرهای ساحلی و مناطق جنوبی کشور که هوای شرجی دارند چندان مناسب نیست و موجب نارضایتی می شود.در واقع وقتی دستگاه در حال سرمایشی کار می کند به دلیل اینکه تبخیر بخشی از آب در اثر تماس با هوا صورت می گیرد، سبب می شود که رطوبت هوا افزایش یابد.البته در بیشتر مناطق کشور ما هوای گرم و خشک قالب است که می توان از زنت استفاده نمود و رضایت مندی لازم را داشت.

مطالب مفید برای شما :

اگزاست فن

کوره هوای گرم

داکت اسپلیت