• 2207
  • 599 مرتبه
  • چهار شنبه 22 تیر 1401

تفاوت چیلر و برج خنک کننده

تفاوت چیلر و برج خنک کننده

برج خنک کننده یا چیلر، کدام یک را انتخاب کنیم؟ قبل از خرید یک چیلر آبی خاص، مهم است که تفاوت های بین برج های خنک کننده و چیلرها و همچنین مزایا و معایب آنها را درک کنید. بیاید این موارد را با هم در این مقاله بررسی کنیم.

تعریف برج های خنک کننده :

تجهیزاتی ، طراحی شده برای خنک کردن سیال آب به عنوان بخشی از سیستم تهویه مطبوع یا به عنوان تجهیزات خنک کننده صنعتی مستقل. نحوه کار برج خنک کن تبخیر آب و انتقال گرما به هوای اطراف است. بطور کلی دو نوع برج خنک کننده در تولید استفاده می شود:
برج خنک کننده مرطوب یا مدار باز : در این دستگاه آب در هوا اسپری و روی پکینگ ها پاشیده می شود. آب از طریق تماس مستقیم با هوای تزریق شده خنک می شود. در برج خنک کننده مدار باز یا مرطوب هوا از قسمت لوور ها توسط یک فن مکنده یا دمنده وارد محیط داخلی برج خنک کن می شود و بعد از برخورد با آب پاسیده شده مقداری از گرما را جذب کرده و از طریق تبخیر و بخارات به هوا منتقل می نماید.
برج خنک کننده خشک( کولینگ تاور مدار بسته) :  آب (خنک کننده، مبرد) در یک مدار بسته گردش می کند، خنک شدن زمانی اتفاق می افتد که از یک مبدل حرارتی پره دار با یک منطقه تبادل حرارت بزرگ عبور می کند که توسط فن ها دمیده می شود. انتقال حرارت به اختلاف دمای جو و محیطی که در حال خنک شدن است بستگی دارد. دستگاه برای کار کردن نیاز به دسترسی به حجم زیادی از هوا دارد، بنابراین استفاده از برج خنک کننده مدار بسته و نصب این دستگاه باید با در نظر گرفتن این الزامات انجام شود.
توجه داشته باشید که استفاده از انواع برج خنک کننده در صنعت به دمای آب و هوا و شرایط محیطی بستگی دارد.

چیلر چست؟

این یک واحد تبرید است که برای تهویه مطبوع تجاری و مصارف صنعتی استفاده می شود. تجهیزات در حین تبخیر فریون گرما را جذب می کنند و به همین دلیل خنک شدن اتفاق می افتد. دستگاه چیلر تراکمی شامل یک اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و واحدهای اضافی برای کنترل فرآیند است.
تفاوت چیلر با یخچال های خانگی معمولی در این است که گرمای تبخیر از مایع جدا می شود. بسته به سطح دمای مبرد، خنک کننده تا 0 درجه سانتیگراد یا کمتر خنک می شود. با این حال، برای رسیدن به دمای پایین، استفاده از ضد یخ، نه آب، الزامی است.

چیلر آب خنک

تفاوت چیلر و برج خنک کننده چیست؟

تفاوت های اساسی بسته به دما، ویژگی های استفاده از تاسیسات را نشان می دهد:
میزان دما از -25 تا -10 درجه سانتیگراد زیر صفر. به راحتی می توان متوجه شد که در این حالت استفاده از آب امکان پذیر نیست .لازم است از ضدیخ با نقطه انجماد مناسب استفاده شود. این محدوده دما را فقط می توان با کمک چیلر (ماشین خنک کننده) حفظ کرد. هنگام استفاده از برج خنک کننده، چنین مقادیری فقط در یخبندان شدید قابل دستیابی است. برای رسیدن به این دما استفاده از یخچال های با دمای پایین ضروری است.
میزان دما از -10 تا +20 درجه سانتیگراد. در حالت زیر صفر از ضد یخ غلیظ استفاده می شود. در این مورد، می توان از برج خنک کننده در هوای نسبتا سرد و همچنین در قطب شمال استفاده کرد. در مناطق دیگر با دو یا چند فصل، یک چیلر نصب می شود. در مقادیر مثبت، استفاده از آب مجاز است. با این حال، استفاده از مبدل حرارتی به دلیل ویژگی های آب و هوایی یک منطقه خاص محدود می شود. برای دستیابی به یک نتیجه پایدار، یک دستگاه تبرید ضروری است. در هر مورد، تجهیزات با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و دما انتخاب می شوند.
دما از 20+ تا 35+ درجه سانتی گراد. در فصل مختلف سال ، می توان با کمک یک برج خنک کننده مدار باز این رنج از دما را به دست آورد. این محدوده دما به همان اندازه برای کاربردهای چیلر و برج خنک کننده مناسب است. همه چیز به شرایط خاص و مشخصات فنی بستگی دارد. امکان استفاده از آنها با هم وجود دارد. در مقادیر نزدیک به حد مجاز، توصیه می شود از سیستم های آبیاری آدیاباتیک برای افزایش راندمان سرمایش استفاده شود.
محدوده دمای از +40 تا +80 درجه سانتیگراد. این محدوده دمای برای استفاده در برج های خنک کننده مناسب است. در اکثر مناطق کشور، دمای هوا به ندرت از مقادیر مشخص شده بالاتر می رود، به این معنی که اگر پارامترهای مناسب را برای دستگاه کولینگ تاور را انتخاب کنید، می توانید عملکرد پایدار سیستم خنک کننده را داشته باشید. در این محدوده دمایی می توان از برج های خنک کننده خشک و مرطوب استفاده کرد. انتخاب نوع خاصی از تجهیزات بستگی به شرایط موجود در محل تولید، نوع خنک کننده، وجود تماس بین مایع و هوای اطراف دارد. والبته میزان وجود آب و کمبود آب نیز در انتخاب برج خنک کننده مدار بسته و مدار باز می تواند تاثیر بگذارد.

استفاده همزمان از برج خنک کننده و چیلر
ترکیبی از چیلر و برج خنک کننده برای استفاده در تأسیسات صنعتی و تجاری و حتی تهویه مطبوع بسیار مفید است. در این حالت، وسیع ترین محدوده عملیاتی ممکن ارائه می شود: از دمای منفی در زمستان تا اوج بار تابستان.

علاوه بر این، فرض بر این است که در دماهای پایین، کولینگ تاور بدون مشارکت چیلر در حالت به اصطلاح Freecooling " سرد آزاد" کار می کند. در این مورد، برق و منبع یک دستگاه تبرید گران قیمت مانند چیلر ، ذخیره می شود. 

استفاده مشترک آنها باعث می شود تا معایب یک نوع تجهیزات به قیمت مزایای دیگری جبران شود. به طور خاص، این امر در مورد برج خنک کننده که عملکرد آن به شدت به محیط، دمای هوا و تغییرات آب و هوا بستگی دارد، صدق می کند.

به همین دلیل استفاده همزمان از هر دو نوع دستگاه توصیه می شود. هنگامی که چیلر و برج خنک کننده با هم کار می کنند، می توان به عملکرد پایدار دست یافت. و اگرچه خرید دو واحد هزینه بیشتری خواهد داشت، اما استفاده همزمان باعث افزایش اثر خنک کننده و رفع معایب هر یک از تجهیزات می شود. به عنوان مثال، در هوای گرم، اختلاف دمای آب و هوا افزایش می یابد، بنابراین برج خنک کننده از عهده وظایف بر نمی آید و اگر چیلر را وصل کنید، نتیجه افزایش می یابد. در عین حال، چیلر نسبت به برج خنک کننده برق بسیار بیشتری مصرف می کند، بنابراین در برخی موارد استفاده از آن غیر عملی است. والبته در فصولی از سال می توان به راحتی با استفاده از برج خنک کن به دمای مورد نظر رسید و از پرداخت هزینه های اضلفی چیلر پرهیز نمود.
در ضمن هزینه تعمیرات و نگهداری در زمان استفاده همزمان و مرحله به مرحله از این دو دستگاه کمتر می شود و استهلاگ برج خنک کننده و چیلر در مجموع کاهش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: 

نصب برج خنک کننده 

قطعات برج خنک کننده