• 2204
  • 1099 مرتبه
  • یک شنبه 22 اسفند 1400

اگزاست فن سانتریفیوژ فشارقوی

اگزاست فن سانتریفیوژ فشارقوی

فن سانتریفیوژ فشار قوی یا فن انتقال مواد : فن های انتقال مواد که در بین تولید کننده گان و مصرف کننده گان فن به نام اگزاست فن مواد کش نیز معروف است، به علت نوع کاربرد و  نوع ذراتی که انتقال می دهد به این نام شناخته می شود. فن های سانتریفیوژ مواد کش دارای موتور های 2800دور با قدرت نسبتا بالا می باشند که بصورت اتصال کوبل مستقیم یا کوپلینگی ساخته می شوند. عموما برای کارایی بهتر پروانه (ایمپلر فن ) این نوع اگزوز فن ها بصورت تک دیسک با تیغه های تخت ( پروانه رادیال) طراحی و تولید می شوند.
از این نوع فن ها برای تخلیه و انتقال ذارتی مانند خاک اره و پوشال چوب، یونولیت، گرانول، الیاف نساجی، سبوس جو وذرت، پودرهای شیمیایی و دارویی، براده های آهن در تراشکاریی و فلز تراشی و... استفاده میگردد.
اگر شما برای کار و صنعت خود بدنبال این نوع فن ها هستید احتمالا با اسم های دیگری از قبیل فن رادیال انتقال ذرات، اگزاست فن انتقال مواد، فن گریز از مرکز دور بالا، فن سانتریفیوژ پروانه دیسکی، فن سانتریفوز پروانه چامپیونی و... مواجه شوید که همه آنها تقریبا یکی هستند. 
باید توجه داشته باشید که ساختار بدنه و پروانه این نوع فن ها از مقاومت بالای برخوردا می باشند و نمی توان از اگزاست فن های معمولی که با ضخامت کمتر با پروانه بکوارد طراحی و ساخته می شوند، برای انتقال مواد استفاده نمود چون خیلی زود دچار خرابی می شوند. در ادامه این مسله را بیشتر بررسی می کنیم. 

تفاوت بین فن سانتریفیوژ فشار ضعیف و فن سانتریفیوژ فشار قوی چیست؟

بر اساس یک قاعده کلی می توان درمورد تفاوت فن های فشار قوی و فشار پایین اینگونه گفت که فن های فشار ضعیف باید فشار کلی تا 1000پاسگال (به اختصار( Pa، فن های فشار متوسط  بیش از 1000 تا 3000 پاسگال و فن های فشار قوی بیش از 3000 تا 12000 پاسگال ایجاد کنند.
حال این سوال پیش می آید که چه نوع اگزاست فنی با چه دور پروانه ای ( به اختصار RPM) و چه مشخصاتی می تواند در این دسته بندی قرار گیرد. اگر بخواهیم بر اساس دور پروانه فن این مورد را بیان کنیم می توانیم این گونه بگویم که در سرعت پروانه 750  تا950  دور در دقیقه، فن به عنوان مکنده کم فشار (900 Pa) طبقه بندی می شود، در سرعت پروانه 950  تا 1470دور در دقیقه، دستگاه به عنوان فن فشار متوسط    (1600Pa) دسته بندی می شود و در سرعت پروانه 1470 تا 2800 دور در دقیقه، مکنده به عنوان فن های فشار قوی ( 2850Pa) محسوب می شوند، که به مکنده یا دمنده های فشار بالا نیز معروف هستند.


 

چرا نمی توان از یک اگزاست فن معمولی به جای اگزاست فن فشار قوی و فن انتقال مواد استفاده کرد؟ 

همانطور که عنوان شد از فن های سانتریفوژ فشار بالا برای جابجایی هوای آلوده به گرد و غبار، خاک اره ، برآده های آهن و ماننده این موارد استفاده می شود. اگزاست فن های فشار قوی با فن های ساده معمولاً در تعداد پره های کمتر و عدم وجود دیسک جلو روی پروانه متفاوت هستند. برای سخت شدن و استحکام بالاتر پروانه فن از فلز ضخیم تری استفاده می شود. بطور مثال در ساخت پروانه های اگزاست فن فشار متوسط که در 1400دور کار میکنند از ورقهای 2 تا5 میلیمتر استفاده می شود ولی در ساخت اگراست فن های فشار بالا برای مقاومت پروانه و جلوگیری از آمبالانس شدن در سرعت های بالا از ورق فولادی با ضخامت های 4تا8 میل استفاده می شود. البته این ضخامت ورق پروانه بستگی به قطر فن هم دارد و با توجه به نوع هوای آلوده و میزان سختی ذرات می توان میزان ضخامت ورق پروانه را مشخص نمود. برای ناخالصی های ساینده، می توان از صفحات زره، تیغه های الماسه و قابل تعویض و غیره استفاده کرد.
فن های سانتریفیوز فشار قوی که برای انتقال ذرات مورد استفاده قرار میگیرند بر اساس تجربه ما میزان بیشتری از سایش را تجربه می نمایند و این مسئله در صورت ضخامت کم تیغه ها موجب می شود به سرعت پروانه از حالت بالانس خارج شود و به شافت موتور و خود پروانه آسیب برساند و یا ایجاد صدا های نامتعارف و لرزش های اضافی در اثر سایش تیغه رخ می دهد.


 

اگزاست فن های فشار قوی که برای انتقال گرد و غبار حاوی ذرات سنگ یا انتقال ذراتی مانند غلات ، گندم و ذرت یا برای انتقال ذرات فلزی درتراشکاری و جوشکاری و... مورد استفاده قرار میگیرند. در اثر سرعت بالای که این فن ها دارند به دفعات تیغه های فن با این ذرات ریز و درشت برخورد می کنند که این مسله موجب بالا رفتن سرعت سایش و تخریب سطع پروانه می شود. به همین علت در اگزست فن انتقال مواد از پروانه های تک دیسک استفاده می شود و تعداد بالک ها نیز محدود تر هستند تا بتوان عمر پروانه فن را به حداکثر رساند. 

کاربرد های فن سانتریفیوژ فشار قوی :

مکنده های فشار قوی نجاری که معمولا نیاز به قدرت بالای برای مکش ذرات چوب وخاک اره ها دارند از این مدل اگزاست فن های فشار قوی استفاده می کنند، تا بتوانند در کنار مکش با قدرت و سرعت بالا، ذرات را به خوبی برای سیستم فیلترهای 2 تا چند کیسه ای پرتاب نمایند.
همچنین در سالن های نقاشی و رنگ پاشی از این مدل اگزوز فن های فشار بالا استفاده می شود، نکته ای که در این کاربری وجود دارد این است که ذرات مکش شده دارای چسبندگی هستند و خیلی زود سطح پروانه و تیغه هار را می پوشانند و باید بطور منظم با مواد شویند شستشو داده شوند تا عمر بیشتری داشته باشند ولی همین نوع طراحی بالک ها که بصورت تخت می باشد و تعداد کمتر تیغه ها موجب عملکر بهتر فن مکنده می شود.

نتیجه گیری:
 بطور خلاصه و با توجه به موارد فوق، مفهوم و مشخصات یک اگزاست فن گرد و غبار با فشار بالا را اینگونه عنوان نمود :  تعداد تیغه های کمتر، پروانه بدون دیسک جلو روی پروانه، دارای فلز ضخیم تر، چرخ سنگین (کمتر حساس به عدم تعادل) و نیاز به نگهداری و نظافت مداوم پروانه فن ، البته انتخاب در نهایت با خود مشتری است که چه نوع دستگاهی را انتخاب کند.

شاید این مطالب نیز برای شما مناسب باشد:

راهنمایی انتخاب فن سانتریفیوژ و اکسیال

هواکش آکسیال 

هواکش گلخانه