• 2199
  • 868 مرتبه
  • دوشنبه 25 بهمن 1400

تاثیر اگزاست فن تهویه در جلوگیری از انتشار کرونا ویروس

تاثیر اگزاست فن تهویه در جلوگیری از انتشار کرونا ویروس

اهمیت تهویه هوا در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا

همانطور که میدانید چند مورد اصلی در پیشگیری از فراگیر شدن بیماری ها پیشنهاد می شود، که موارد اصلی آن عبارت است از رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و تهویه هوای مناسب. معمولا در مکانهای سربسته مانند مدارس، بانک ها، سالن سینما، کافی شاپ ها و... تهویه هوا بوسیله انواع هواکش دمنده و مکنده و اگزاست فن های سانتریفیوژ صورت میگیرد. 
در طول تاریخ عوامل بیماری زا و نمونه های متعددی از ویروس های همه گیر در سطح دنیا مطرح بوده و خواهد بود. در حال حاضر و در دوره کنونی که ما زندگی می کنیم، اصلی ترین و خطر ناک ترین  ویروس در طی نیم قرن گذشته ویروس کرونا (نام علمی ( Coronaviruses می باشد. همانطور که بارها عنوان شده است یکی از اصلی ترین راههای انتقال این ویروس، در فضا های بسته عدم تهویه مناسب و نداشتن جریان هوا درون اکثر این مکانها می باشد. معمولا در فصول سرد سال این مورد بیشتر مشاهده میشود که مکانهای عمومی بخاطر اینکه از خروج گرما جلوگیری کنند هیچ گونه تخلیه هوا از طریق اگزاست فن های تهویه را انجام نمی دهند و همین امر موجب ساکن ماندن هوا و انتشار بیشتر عوامل بیماری زا می شود. این مسئله راه حلی ساده دارد، شما باید تهویه مناسب داشته باشید و برای ورود و خروج هوا از دستگاههای مانند هواکش آکسیال دیواری ، اگزاست فن سانتریفوژ و هواکش های دمنده و مکنده و ماننده این تجهیزات استفاده نمایید.
همانگونه که بیان شد این ویروس بطور ذاتی از طریق هوا و مجاری تنفسی انسان منتقل می شود. به همین علت نصب دستگاه تصفیه هوا و تهویه مناسب مکان می تواند کمک زیادی در جلوگیری از انتقال و ابتلا افراد بیشتر نماید. به همین خاطر در ادامه مقاله به توضیح بیشتری درمورد نقش تهویه مناسب هوا و استفاده از انواع هواکش جهت جلوگیری از انتشار کرونا ویروس می پردازیم.


تا چه میزان نصب اگزاست فن می تواند در محیط های بسته از انتشار بیماری ها جلوگیر نماید؟
در رابطه با نمونه های مشابه مانند ویروس مرس ، سارس ( کووید 2) در خیلی از مقالات علمی این مسله به خوبی عنوان شده که داشتن تهویه مناسب و نصب اگزاست فن می تواند برای مکان های سربسته بسیار مفید و حائز اهمیت باشد تا بتوان از رشد و انتشار این گونه ویروس ها جلوگیری کرد.
از آنجای که به نوعی ویروس کووید19 نمونه جهش یافته همان سارس می باشد می توان این گونه برداشت کرد که استفاده از تعدادی هواکش صنعتی در مکان های بزرگ و یا استفاده از یک هواکش خانگی در اتاقهای کو چکتر برای تخلیه هوا می تواند برای پیشگیری راهی مناسب و کاربردی باشد.
اگر شما در حال راه اندازی مکانی مانند یک کافی شاپ ، رستوران ، سالن تئاتر و از این قبیل موارد هستید حتما به موارد استاندارد در زمینه تهویه مطبوع (HVAC) دقت نمایید. مواردی همچون کانال کشی و قرار دادن دریچه مناسب در سقف جهت تخلیه هوا از طریق اگزاست فن و همچنین مسیرهای کانال کشی برای تزریق هوای تازه از طریق فن های فشار مثبت یا همان هواکش های دمنده، البته در این بین استفاده از دستگاه تصفیه هوا و انواع فیلتراسیون در ورودی هوا و دستگاههای هواساز میتواند به شما کمک شایانی نماید.


نظریه چند شرکت در رابطه با اهمیت تهویه هوا با اگزاست فن :
در خبرها و چندین نشریه آمده است که چندین شرکت طراح و سازنده دستگاههای تهویه مطبوع و همچنین در انجمن طراحان و سازندگان اگزاست فن در ایالات متحده (ASHRAE) این ادعا مطرح شده است که تهویه مطبوع و استفاده از انواع هواکش و اگزاست فن برای این منظور نقش زیادی در جلوگیری انتشار ویروس کووید 19 دارد. البته این ادعا هنوز ثابت نشده و در حد یک نظریه در سطح مطبوعات و فضا های مجازی می باشد. در کل می توان بر این ادعا کمی تامل نمود ، با توجه به اینکه ویروس های جهش یافته کوید ( او میکرون ، دلتا ) بطور معمول از طریق هوا منتقل می شود و در صورت جابجای هوا و وجود هوای تازه می توان تا حد زیادی از دچار شدن به این بیماری مصون ماند. پس می شود به این نتیجه رسید که استفاده از اگزاست فن تهویه و بکارگیری یک هواش صنعتی در محیط های مختلف امری مفید و کاربردی است. البته همانطور که عنوان شد این مسله هنوز بطور علمی به اثبات نرسیده ولی می تواند برای پیشگیری تاثیر گذار باشد.

الزامات پیشگیرانه جهت شیوع کرونا ویروس
باید دقت نمایید که استفاده از دستگاه تصفیه هوا و اگزاست فن مکنده به تنهایی نمی تواند چندان کمکی به شما در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نماید. بلکه شما باید تمامی مواردی را که از سوی مسئولین بهداشتی و متخصصین این حوزه مطرح می شود را مورد توجه قرار دهید و بطور اصولی از آن استفاده نمایید تا بتوانید از ابتلا به این ویروس پیشگیری نمایید. بعضی از مواردی که در کنار استفاده از هواکش مناسب و تهویه هوای خوب می تواند در پیشگیری موثر باشد عبارتند از :
1-استفاده از ماسک و دستکش در مکان های عمومی 
2- ضد عفونی کردن سطوح و دست ها ( شتشوی دست ها)
3- عدم حضور در مکانهای شلوغ و ماندن در خانه
4-رعایت فاصله فیزیکی در سالن های سربسته
5- رعایت پروتکل های بهداشتی
6-تهویه مناسب هوا با استفاده از اگزاست فن صنعتی 

اهمیت سیستم تهویه مناسب  :
یک سیستم تهویه خوب با طراحی استاندارد می تواند هوای تمیز و بدون آلودگی را برای ما فراهم کند.نصب یک یا چند دستگاه اگزاست فن ( هواکش صنعتی) هوای داخل محیط مدارس، سالن های پذیرایی ، سالن های ورزشی و سالن های مختلط را بهبود می بخشد. از آنجایی که بیشتر این ساختمان‌ها محصور هستند و افراد زیادی در یک مکان جمع شده‌اند، کیفیت هوای داخل آن مکان می‌تواند کاهش یابد، زیرا افراد عرق می‌کنند، ذرات معلق  و گرد و غبار در هوا زیاد می‌ شود و همچنین افراد به شدت بازدم می‌کنند، بنابراین با هر نفس، دی اکسید کربن بیشتری ایجاد می‌شود.
اگر فردی در بین جمعیت دچاری بیماری باشد یا سرما خورده باشد به راحتی تعداد زیادی را در آن جمع بیمار می کند. پس استفاده از تهویه مناسب و جریان هوای کافی با استفاده از هواکش های دمنده و هواکش مکنده می تواند ذرات آلاینده ، بوی بد وگرمای اضافی را تخلیه و هوای تازه را در سالن جایگزین نماید.


نصب اگزاست فن یوتیلیتی:
با توجه به تمام توضیحات داده شده و مزایایی نصب اگزاست فن و اهمیت داشتن تهویه مناسب در مکانهای سر بسته، باید جانب احتیاط را در نظر بگیریم و به مقدار کافی بودجه و هزینه های لازم را جهت بهبود سیستم تهویه داخلی در نظر داشته باشیم تا شرایط مناسب برای سلامت خود و اطرافیان مان فراهم نماییم.

چگونه می توان با نصب هواکش موجب بهبود هوا شد؟
جهت نصب اگزاست فن یوتیلیتی می توان از طریق شبکه کانال کشی یا لوله های فلکسی هوای داخلی را به پشت بام منتقل کرد و در آنجا به دهانه مکش اگزاست فن متصل نمود تا عمل مکش و تخلیه هوا توسط هواکش مورد نظر انجام شود. البته در مکانهای کوچکتر می توان از هواکش های آکسیال یا هواکش دیواری استفاده نمود و از طرق نصب این دستگاه روی دیوار یا پنجره هوای آلوده و ساکن در اتاق را تخلیه نمود و موجب تهویه و جابجای هوای تازه با هوای ناسالم شد.

اهمیت تعویض فیلتر های هواساز در تهویه مناسب :
در خیلی از فضاها برای تهویه مکان از دستگاه هواساز استفاده میکنند. در بعضی از این دستگاها برای کاهش هزینه های مصرفی از سیستم هیت ریکاوری هواساز استفاده می شود، یعنی قسمتی از هوای داخل سالن توسط فن هواساز مکش می شود و مجددا پس از فیلتراسیون وتنظیم دما به محیط بر میگردد. نکته مهم در تهویه چنین مکانهای این است که بایست فیلترهای هواساز که هوای برگشتی را پاکیزه می کنند به صورت مرتب تمیز شوند و در صورت نیاز تعویض گردند تا برای تهویه هوای برگشتی به خوبی عمل کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات انواع اگزاست فن و شرایط نصب هواکش می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

هواکش آکسیال 

اگزاست فن سقفی

تهویه مناسب با دستگاه زنت ( ایرواشر)