• 2200
  • 993 مرتبه
  • پنج شنبه 28 بهمن 1400

نصب و راه اندازی برج خنک کننده

نصب و راه اندازی برج خنک کننده

نحوه نصب برج خنک کننده در ساختمان های تجاری - صنعتی :

    به دنبال بهبود عملکرد ماشین آلات در صنعت خود با استفاده  از برج های خنک کننده هستید؟ پس تصمیمی درست گرفته اید ما در اینجا به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد. به یک سیستم دفع و کاهش حرارت در شرکت خود جهت کاهش تعداد تعمیرات دستگاه های در حال فعالیت خود اعم از چیلر و ... نیاز دارید. خوشبختانه امروزه بیشتر صنایع از برج های خنک کننده استفاده می کنند و از آنها برای کمک به تنظیم میزان گرمای تولید شده استفاده می نمایند. 
      از این رو در بالای پشت بام بسیاری از صنایع، سازه های مکعبی یا مدور تک سلولی یا چند سلولی را درظرفیت و ابعاد مختلف مشاهده می نمایید. اینها برج های خنک کننده هستند که برای اطمینان از متوسط بودن دمای کلی در صنعت استفاده می شوند. با این حال، اگر هنوز برج های خنک کننده را در ساختمان تجاری خود نصب نکرده اید، هنوز هم دیر نشده است و هنوز می توانید راندمان حرارتی واحد تجاری خود را بهبود ببخشید. 
بهترین مکان نصب برج های خنک کننده در ساختمان های تجاری چیست؟
      اگر بخواهید برج خنک کننده جدید در محیط کاربری خود نصب کنید و یا بخواهید یک دستگاه جدید جایگزین برج خنک کن قبلی نمایید تفاوتی ندارد شما برای نصب برج های خنک کننده در یک ساختمان تجاری نیاز به تخصص و دانش لازم دارید. به همین خاطر به شما پیشنهاد می کنیم از مشاورین و متخصصین همین حوزه استفاده نمایید یکی از شرکت های با سابقه در زمینه تولید و فروش برج های خنک کننده فایبر گلاس گروه صنعتی آذین تهویه می باشد که می تواند راهنمایی لازم را برای این کار به شما بدهد.و بهترین پیشنهاد برای انتخاب، خرید و نصب برج خنک کننده را به شما ارائه نماید.
      برای نصب کولینگ تاور در واحدهای تجاری یا کارخانه ها ابتدا باید بهترین مکان را انتخاب کنید. در حالت ایده آل  بهترین مکان برای نصب برج خنک کننده جایی است که سایه وجود داشته باشد. یا برج در معرض شرایط نامناسب جوی قرار نداشته باشد. شما می توانید جهت انتخاب بهترین مکان نصب کولیگ واتر از سایه خود ساختمان یا سایر ساختمان های اطراف استفاده کنید. درختان اطراف و سایر ویژگی های توپوگرافی محیطی نیز می توانند بهترین مکان نصب برج خنک کننده به شمار آیند. از سوی دیگر، هنگام انتخاب مکان مناسب برای نصب برج خنک کن، اطمینان حاصل کنید که آن را در جریان بادهای طبیعی در محل ساختمان قرار دهید. این به افزایش عملکرد بهینه برج خنک کننده کمک می کند. عوامل دیگری که باید در هنگام انتخاب مکان نصب برج در نظر بگیرید عبارت است از  استراتژی های صوتی طراحی فضاها و سایر ویژگی های اطراف است. 


     شما می توانید برج خنک کننده را در بالای پشت بام مجتمع تجاری نصب نمایید. درهنگام نصب برج های خنک کننده در بالای یک ساختمان تجاری باید اطمینان حاصل کنید که ساختار و مقاومت بنای ساختمان به خوبی ساخته شده و به اندازه کافی قوی است که از برج خنک کننده به نحو احسن پشتیبانی نماید. با مراجعه به نقشهای طراحی ساختمان یا یک تکنسین و مهندس می توانید از استحکام بنای محل نصب برج خنک کننده مطمئن شوید و پس از دریافت مجوز نصب برج های خنک کننده، با رعایت شرایط و الزامات مختلف اقدام به نصب کنید. 
     یکی از موارد مهم در زمان نصب و جانمایی کولینگ تاور تهویه مناسب برای عبور آزادنه جریان هوا در اطراف برج خنک کننده می باشد. به عبارتی دیگر برج خنک کننده را در جایی نصب کنید که از چرخش آزادنه جریان هوا مطمئن باشید. این امر در به حداکثر رساندن اثر خنک کننده کمک می کند. از سوی دیگر، باید اطمینان حاصل کنید که برج دقیقاً همانطور که در نقشه ساخت و ساز نشان داده شده است ، جایگذاری  شده است . برج خنک کننده باید به صورت ثابت و افقی و کلملا در حالت تراز قرار گیرد. در نهایت، باید مطمئن شوید که جهت و موقعیت برج های خنک کننده و همچنین نازل ها به خوبی نصب شده اند. 
موارد مهم در نصب برج خنک کننده: سایر جزئیات نصب  برج خنک کننده که باید بررسی و تأیید کنید عبارتند از:
مرحله اول: نصب اجزای برج های خنک کننده
    در گام اول بعد از نصب و جایگذاری بدنه برج در محل مورد نظر باید پکینگ ها را که ممکن است از نوع فیلمی باشد یا از نوع اسپلش در داخل آن چیدمان نمود. 
مرحله دوم: نصب یک دستگاه توزیع آب
    شما با دو نوع مدل از نازلها مواجه خواهید شد، نازل های لوله دوار و نازل های لوله ثابت. نازلی که روی توزیع کننده آب لوله ثابت وجود دارد، بسته به شکل مربع یا مدور، به صورت رو به پایین مرتب می شود. با این حال، این نیز با توجه به الزامات طراحی یا شرایط فنی تجهیزات داخلی برج خنک کننده  تعیین می شود.  زاویه پاشش آب و فرآیند نصب کل برج خنک کننده به تعیین فاصله بین نازل های عمومی کمک می کند. 

بعد از نصب، جهت افزایش راندمان برج خنک کننده می توانید اقدامات خاصی را انجام دهید برای اطلاع از این اقدامات این مقاله را مطالعه بفرمایید.<<< افزایش راندمان برج خنک کننده >>>


مرحله سوم: نصب تجهیزات انتقال جریان هوا
     به طور کلی در برج های خنک کننده می توان از دو مدل سیستم انتقال هوا استفاده نمود. یکی استفاده از فن محوری و دیگری پیش نویس القایی می باشد. اگر قصد استفاده از فن محوری دمنده را دارید، باید اطمینان حاصل کنید که فاصله بین برج و فن نباید کمتر از دو متر باشد. از طرف دیگر، در صورتی که از نوع کشش القایی استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که روتور و پوشش موتور دارای اقدامات ضدآب خوبی باشد. می توانید از یک موتور یا ترمینال های نزدیک قفس استفاده کنید که با رزین یا سایر مواد عایق آب بندی می شوند.موتورها با IP55 و کلاس Fبرای این کار مناسب هستند.
مرحله چهارم: نصب قطره گیر برج خنک کننده
     حذف کننده رانش یا همان چکه گیر( قطره گیر ) که جمع کننده آب نیز نامیده می شود، قرار است بالای لوله توزیع آب باشد. هدف اصلی از این کار جلوگیری از خروج قطرات آب به همراه هوای خروجی از برج خنک کننده است. استفاده از قطره گیر برج خنک کننده مانع از آسیب به بخشهای مختلف دستگاه می گردد. 
      نصب برج خنک کننده در یک ساختمان تجاری یک گام مهم جهت حصول اطمینان از عملکرد مناسب ماشین آلات صنعتی شما است. با این حال، برای اینکه بتوانید از داشتن برج های خنک کننده در اطراف لذت ببرید، باید اطمینان حاصل کنید که آنها به بهترین شکل ممکن نصب شده اند. فرآیند نصب پیچیده نیست. با این حال، برای جلوگیری از هر گونه آسیب باید مراقب باشید. 

روش راه اندازی برج خنک کننده(Launch the coolant tower) :

برج های خنک کننده در کارخانه ها نصب می شوند تا گرمای مازاد در محیط کاربری و ماشین آلات را به اتمسفر خارج کنند. از آنجایی که عملکرد آن یک وظیفه مهم است، باید قبل از شروع فرآیند صنعتی به آن دقت زیادی شود.
مراحل راه اندازی برج خنک کننده شامل 3 آیتم اصلی است: تمیز کردن، بازرسی، راه اندازی.
الف ) تمیز کردن اجزا و قطعات برج خنک کننده :
•    حوضچه آب سرد( تشتک برج خنک کننده) را توسط فیلتراسیون تخلیه کنید و بعد در داخل حوضچه آب را برگردانید.
•    عرشه فن ( فن استک) را تمیز و بازرسی کنید.
•    کثیفی ها و زباله ها را از محافظ های فن پاک کنید. همه نازل های اسپری ( آب پخش کن و افشانک ها) را بازرسی و تمیز کنید.
•    اجزای مکانیکی و الکترونیکی مانند فن ، پمپ و موتور را تمیز و بازرسی کنید.
•    حوض آب سرد کولینگ تاور را بشویید تا هرگونه کثیفی و زباله انباشته شده را از بین ببرید.
•    صافی تشت آب سرد را بردارید، تمیز کنید و تعویض کنید.


ب ) بازرسی تجهیزات داخلی و خارجی برج خنک کننده :
•    بازرسی تجهیزات خارجی را انجام دهید. نشتی، خوردگی و هرگونه آسیب به سازه را بررسی کنید.
•    بازرسی تجهیزات داخلی را انجام دهید. هر چیز غیر معمول مانند آسیب به اجزای ساختاری یا مکانیکی را بررسی کنید.
•    اتصالات لوله کشی و فلنچ های ورودی و خروجی آب را بررسی کنید.
•    فن هوادهی برج را به طور کامل جهت جلوگیری از هر گونه آسیب بررسی کنید. بهتر است قبل از اتصال برق پروانه را با دست بچرخانید

      تا از آزاد بودن آن مطمن شوید.
•    فاصله مناسب نوک فن با لبه تنوره را بررسی کنید تا در صورت نیاز تنظیم شود.
•    هنگام شروع فصل یا پس از خاموش شدن طولانی مدت، قبل از روشن شدن موتور، عایق موتور را با دستگاه عایق تست کنید.
•    در قسمت کاهش دور و فولی تسمه برج خنک کن ، کشش تسمه را بررسی و تنظیم کنید یا سطح روغن موتور دند

      ( گیربوکس برج خنک کننده ) را بررسی کنید.
•    عملکرد آزاد شیر آرایش شناور ( فلوتر آب جبرانی)را بررسی کنید .
پ ) استارت و راه اندازی برج خنک کن :
•    قبل از شروع کار، پایه موتور تنظیم کننده پیچ و یاتاقان های محور فن را روغن کاری کنید. بلبرینگ ها قبل از راه اندازی اولیه روغن کاری

      میشوند. با این حال، اگر دستگاه کولینگ تاور بیش از سه ماه بیکار بوده است، بلبرینگ ها را دوباره روغن کاری کنید.
•    بررسی کنید که شیر آرایشی که توسط قایق کابینت کار می کند آزادانه کار کند. سطح آب را به دقت کنترل کنید ودر 24 ساعت اول کار

      در صورت نیاز تنظیم کنید.
•    شیرهای متعادل کننده جریان را فقط برای ورودی های بالا تنظیم کنید تا جریان به مخازن آب گرم یکسان شود.
•    برای آرایش های برج خنک کننده چند سلولی، بین سلول ها تعادل را برقرار کنید تا توزیع یکنواخت آب حاصل شود.
•    شیر را در ردیف تخلیه برج با بستن یا باز کردن دریچه تنظیم کنید تا میزان جریان مورد نیاز به دست آید.
•    بخش انتقال آب در نازل ها و اسپرینکلر را بررسی کنید.تا به درستی عمل نماید.


•    یکی از برنامه‌های بیوسید درمانی زیر را در حین کار پمپ گردش جریان آب  و قبل از راه‌اندازی واحدهای فن‌ها اجرا کنید:

       از سرگیری تصفیه زیست‌کشی (یا طبق پیشنهاد ارائه‌دهنده تصفیه آب) که قبل از خاموش شدن استفاده می‌شد.
•    پمپ را فقط در حالی روشن کنید که حداکثر باقیمانده بیوسیدهای توصیه شده را برای یک دوره کافی که توسط ارائه دهنده

      تصفیه آب پیشنهاد شده است حفظ کنید. استارت فن را فقط پس از اتمام این دوره شروع کنید.
•    PH آب در گردش را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را روی pH 7.0-7.6 تنظیم کنید. سپس، تنها با راه‌اندازی پمپ، سیستم را با

      هیپوکلریت سدیم (یا طبق توصیه‌های ارائه‌دهنده تصفیه آب) تصفیه کنید تا سطح کلر آزاد (به عنوان کلر) بین 4 تا 5 میلی‌گرم

       در لیتر (ppm) در مدت شش ساعت حفظ شود.
•    به طور خلاصه موتورهای فن را برای راه اندازی اولیه روشن کنید و جهت چرخش را یادداشت کنید. فن باید در جهتی بچرخد که با

      فلش روی روکش فن نشان داده شده است.
•    برای بررسی هرگونه صدا یا لرزش غیرعادی در برج خنک کننده، فن را برای چند دقیقه در حالت دستی روشن کنید.
•    بررسی کنید که استارت دارای 15 ثانیه تاخیر در هنگام تغییر سرعت بالا به پایین باشد.
•    عملکرد کلید قطع ارتعاش را بررسی کنید.
•    پس از راه اندازی برج خنک کننده، جریان و ولتاژ هر سه مرحله موتور فن را با بار حرارتی روی برج در شرایط گرم محیط بررسی کنید. 

      بهینه سازی انرژی یک فرآیند بهبود مستمر است و می تواند در هر مرحله از "چرخه حیات برج خنک کننده" اتخاذ شود.

       رویکرد خاص و طیف گزینه‌ها، ابزار دقیق، کنترل‌ها و انتخاب راه‌اندازی مناسب قطعاً می‌تواند منجر به کاهش هزینه های ثانویه شود.
مقالات مرتبط:
سیستم کاهش دور برج خنک کننده
موارد مهم در زمان نصب برج خنک کننده
لیست قیمت برج خنک کننده