• 2214
  • 501 مرتبه
  • چهار شنبه 09 فروردین 1402

کویل سرمایشی و گرمایشی چیست؟

کویل سرمایشی و گرمایشی چیست؟

آشنایی با انواع کویل گرمایشی و سرمایشی

در ابتدا بهتر است تعریفی از خود کویل داشته باشیم و به این سوال که کویل چیست؟ پاسخ دهیم. به بیان ساده کویل ها تشکیل شده از تعدادی لوله هستند که بطور منظم دریک چهار چوب خاص با فاصله مشخص چیدمان می شود. کویل با توجه به نوع کاربری از انواع لوله مسی، استیل، گالوانیزه و... ساخته می شوند و قالبا دارای یک ورودی و یک خروجی می باشد. به واسطه اتصال انواع سیال و گازها به ورودی و خروجی کویل می توان عمل کاهش یا افزایش دما را ایجاد نمود. گاهی اوقات تغییر دما یا تغییر فاز سیال درون کویل به واسطه آب و گاهی به واسطه جریان هوا اتفاق می افتد.
از کویل مسی در مصارف مختلف و در تجهیزات گوناگونی استفاده می شود از جمله آن می توان به انواع مبدل های حرارتی پوسته و لوله، منابع کویل دار، کندانسورهای آبی و هوایی، سیستم های تهویه مطبوع، هواسازها، فن کویل، داکت اسپلیت و...اشاره نمود.  

شکل ظاهری کویل نیز مختلف است که با توجه به کاربردی که دارد می توان از کویل تخت ، کویل U یو شکل، کویل Vشکل و... استفاده نمود. در عکس زیر نمونه ای از کویل بخار را که با لوله های مسی ضخامت بالا (1mm) و تراکم فین 12 اینچ ساخته شده است را مشاهده می نمایید.

کویل مسی

کویل سرمایشی و گرمایشی:

همانطور که اشاره شد کویل ها در دو نوع سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. بطور مثال در یک هواساز با جریان آب گرم درون کویل مسی آب گرم و وزش باد روی آن هوای گرم به محیط تزریق می شود و بواسطه جریان آب خنک درون کویل سرمایشی و وزش باد توسط فن سانتریفیوژ بر روی آن هوای خنک برای محیط مورد نظر فراهم می شود. در واقع کویل های گرمایشی و سرمایشی هواساز ها نوعی منتقل کننده دمای سیال به هوای در جریان هستند.  
کویل سرمایشی در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرند و کویل آب گرم در فصل سرد سال مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ابعاد کوچک تر این کویل های مسی که بصورت فین دار هستند در انواع فن کویل های سقفی و زمینی استفاده فراوانی دارند. نکته قابل توجه این است که می توان از یک کویل فن کویل بصورت دو منظوره استفاده کرد و فقط در زمان های مختلف جریان آب گرم و سرد را دورن آن تغییر داد. هر چند این کار طول عمر کویل را کاهش می دهد ولی در بعضی محصولات برای کاهش قیمت از یک  کویل هم برای گرمایش و هم سرمایش استفاده می شود.

انواع کویل ها :

کویل آبی ( water coil):

این دسته از کویل ها بسیار پر مصرف هستند و در انواع تجهیزات تهویه مطبوع و مبدل ها مورد استفاده قرار می گیرند. لوله های مورد استفاده در ساخت کویل آبی از جنس مس، استیل، فولاد، نیکروم و برنج می باشد. در این بین کویل های مسی درصد بالای را به خود اختصاص داده است. کویل آبگرم و کویل آب سرد دو نوع کلی آن می باشند.

کویل بخار (steam coil):

این دسته از کویل ها بخاطر فشار بیشتری که در زمان عبور بخارات و گازها در آن ایجاد می شود باید از مقاومت بالاتری برخوردار باشند. ساخت این کویل نیز از متریال های مختلفی مانند مس، استیل 316و برنج انجام می شود. ولی ضخامت لوله های مورد استفاده در کویل بخار به مراتب بالاتر از کویل آب گرم خواهد بود. بطور مثال در یونیت هیتر بخار از کویل های فولادی با لوله های بدون درز رده 40 استفاده می کنند تا در اثر فشار کاری دچار مشکل نشوند. قیمت کویل بخار به همین علت بیشتر از قیمت کویل آبگرم و سرد می باشد.

کویل الکتریکی :

در واقع میتوان گفت این قطعات همان المنت های برقی هستند. جنس این نوع کویل ها نیز از فلزات رسانا و گاهی نیم رسانا مانند سرامیک، گرافیت، کربن و... می باشد. کاربرد این نوع کویل ها در موارد خاص می باشد. وقتی که از کویل الکتریکی استفاده می شود یک میدان مغناطیسی درآن شکل می گیرد تا انرزی لازم را به سیال منتقل نماید. در واقع شکل گیری همین میدان مغناطیسی اصل کار این نوع کویل ها می باشد

علت استفاده از کویل و مزایای آن:

از انواع کویل در صنایع مختلف و تجهیزات صنعتی گوناگون می توان استفاده نمود استفاده از کویل در برج خنک کننده مدار بسته، انواع فن کویل های سقفی و زمینی، انواع مبدل های استخر و منابع کویل دار و چندین مورد دیگر. همه این موارد گواه برکاربردی بودن و اهمیت این قطعه می باشد.از جمله مزایای کویل می توان به چند مورد زیر اشاره نمود
کاهش هزینه انرژی
گرمایش و سرمایش موثر و یکنواخت
کاربرد دومنظوره سرمایشی و گرمایشی 
ایمنی کامل بواسطه حذف شعله مستقیم
جلو گیری از هدر رفت آب 
برودت بیشتر در فصل تابستان
گرمایش بهتر در فصول سرد سال
تنوع بالا در سایز و ابعاد
قابلیت استفاده برای آب گرم و بخار و روغن
سرویس و نگهداری آسان

یکی از کاربرد های کویل آب گرم در دستگاه زنت یا هواساز آپارتمانی است در این مورد بیشتر بخوانید زنت


انواع کویل به لحاظ شکل ظاهری:
کویل تخت 
کویل دی ایکسDX
کویل یو U شکل 

کویل فین دار چیست؟

برخی از کویل ها برای بالابردن سطح تبادل حرارت و افزایش راندمان از پوششی بنام فین بر رروی لوله های خود استفاده می کنند. فین های ورقه های نازک آلومینیمی می باشند که برای انتقال بهتر دمای درون لوله های کویل بصورت فشرده روی ردیف های کویل قرار میگیرند. کویل های فین دار علواه بر راندمان بیشتر نوعی عمل فیلتراسیون هوا را نیز انجام می دهند. هر چه تراکم فین بالاتر باشد راندمان گرمایشی و سرمایشی کویل نیز افزایش خواهد یافت. تراکم فین در کویل هواساز و فن کویل بین 8 تا 12 فین در هر اینج می باشد.

طراحی استاندارد کویل فین دار چگونه است؟

در واقع به همان نسبت که استفاده از فین در ساخت کویل موجب افزایش راندمان و بالا رفتن تبادل حرات می گردد. به همان نسبت جریان هوای عبوری از روی کویل دچار افت فشار می شود. اگر تراکم فین در کویل بصورت اصولی انجام نشود شما کارکرد سیستم تهویه را دچار اختلال خواهید کرد و نتیجه لازم را دریافت نخواهید کرد. پس در زمان طراحی کویل باید به حجم هوادهی فن و میزان عبور هوا و فشار لازم نیز توجه نمود.
انواع فین مورد استفاده در کویل کدامند؟
متریال اصلی و پرکاربرد در فین های کویل جنس آلومینیم می باشد ولی همان نیز در چند دسته مختلف تولی می شود.
1-گلد فین : در مکان های که امکان خوردگی و رسوب وجود دارد از گلد فین استفاده می شود این نوع فین ها قیمت بالاتری از نمونه های مشابه دارند و طول عمر و کیفیت آنها به مراتب بالاتر است.
2-بلو فین : از این نوع فین در صنایع مختلف و تجهیزاتی مانند کندانسورها و اواپراتور چیلر و سردخانه استفاده می شود.
3-آل فین : نمونه ساده فین های آلومینیمی می باشد که بسیار پرکاربرد است و در اکثر مصارف از همین نوع در کویل فین دار استفاده می شود در انواع فن کویل ها، هواساز ها، یونیت هیتر و... از فین معمولی استفاده میگردد.

کویل آب گرم

قیمت کویل :

قیمت انواع کویل با توجه به جنس لوله، ضخامت لوله، متراژ لوله مورد استفاده در ساخت کویل مشخص می شود. در ضمن قیمت کویل فین دار به واسطه استفاده از فین به مراتب بیشتر از کویل های ساده بدون فین می باشد. برای خرید کویل و سفارش کویل می توانید با کارشناسان فروش آذین تهویه تماس بگیرید. قابلیت ساخت کویل طبق نمونه یا نقشه وجود دارد و می توانید با توجه به دیتای اولیه طراحی  و ساخت کویل را به ما واگذار کنید.
شرکت آذین تهویه انواع کویل هواساز، کویل کندانسور، کویل برج خنک کننده، کویل یونیت هیتر، کویل فن کویل، کویل منابع کویل دار و کویل های مبدل حرارتی را طراحی و تولید می نمایید.