• 2197
  • 1327 مرتبه
  • چهار شنبه 06 بهمن 1400

کاهش دور برج خنک کننده

کاهش دور برج خنک کننده

سیستم کاهش دور فن برج خنک کننده :

لازم است بدانید که برج های خنک کننده فایبر گلاس که بصورت تک سلولی تولید می شوند دارای یک فن هوادهی از نوع اکسیال و یک دستگاه الکتروموتور با قدرت مناسب می باشند. در برج های خنک کننده کوچک تر، تا 100 تن تبرید می توان از نحوه اتصال مستقیم یا دایرکت درایو برای سیستم هوادهی و اتصال موتور به پروانه برج خنک کن استفاده نمود. ولی در ظرفیت های بالاتر که قطر پروانه بیشتر از 120 سانتی متر می شود بهتر است از کاهند دور پروانه ( کاهش دور فن ) در کولینگ تاور استفاده گردد. در ادامه به توضیح بیشتر سیستم های کاهش دور فن برج خنک کننده می پردازیم.

1-محرکه های تسمه ای برج خنک کننده :

محرکه های تسمه ای ( فولی و تسمه ) به صورت گسترده در برج های خنک کننده و دستگاه های تهویه مطبوع به کار می روند که دو وظیفه اصلی را در این دستگاه انجام می دهند :
 انتقال توان موتور به فن ها و کاهش سرعت موتور متناسب با سرعت مورد نیاز فن.انتقال توان موتور بار تسمه را مشخص میکند اما پولی ، تغییر سرعت را در نسبت مستقیم با قطر آنها معین می کند.(پولی موتور با قطر ۵ اینچ و پولی فن با قطر ۱۰ اینچ باعث کاهش سرعت تا نصف می شوند) تجربه نشان می دهد استفاده از تسمه های دنده دار محرک بهبود ۳ درصدی انتقال توان می شود.برای رانش کشش تسمه V شکل سیستم کاهش سرعت،نیروی در حدود ۵/۱(kg) را در نقطه تقریبا وسط بین دو تسمه وارد کرده و کشش را به اندازه ای تنظیم کنید که تغییر مکان نقطه P به اندازه مقادیر مشخص باشد.
تسمه (belt) :تسمه ها دارای سطح مقطع ذوذنقه ای شکل می باشند، تسمه های کاهش دور در دو مدل ساده و دنده ایی قابل طراحی وساخت هستند. رنگ اکثر تسمه ها مشکی می باشد. ساختار آنها از لایه های الیاف مقاوم در برابر کشش ،  سایش و همچنین لایه های از لاستیک مقاوم در برابر رطوبت وگرما می باشد. معمولا تسمه های دنده ای راندمان بهتری دارند و در سایزهای مختلف برای استفاده در سیستم کاهش دور تجهیزات مختلف و برج خنک کننده استفاده میگردد. 

2-انتقال قدرت بصورت کاهنده دور گیربکس برج خنک کننده :

نوعی دیگر از سیستم کاهش دور که در برج خنک کننده مورد استفاده قرار میگیرد استفاده از گیربکس شافت مستقیم ( هلیکال) می باشد. در این حالت شافت موتور مستقیما به گیربکس متصل شده و از طرف روبرو و موازات با شافت موتور ، شافت گیربکس به هاب پروانه متصل میگردد. در این حالت باید در زمان های مشخص و توسط افراد متخصص از سیستم کاهش دور برج خنک کننده و الکترو گیربکس سرکشی و بازدید به عمل آید. تا درصورت نیاز روغن کاری و سرویس لازم انجام شود. معمولا در شرایطی مه نتوان از تسمه استفاده نمود پیشنهاد میشود از کاهش دور به کمک گیربکس استفاده نمایید چون هزینه ای اولیه و هزینه ای نگهداری زیادی را برای شما در پی دارد.

3-انتقال قدرت کوبل مستقیم در برج خنک کننده :

همانطور که گفته شد در برج های خنک کننده با ظرفیت های پایین سیستم انتقال قدرت فن بصورت کوبل مستقیم یا دایرکت درایو می باشد. در این حالت الکترو موتور بصورت مستقیم روی شاسی بالای برج قرار گرفته و شافت موتور در قسمت هاب پروانه ثابت میگردد. در این حالت معمولا پروانه ها از متریال پلی آمید فوق سبک می باشند که در کنار وزن کم از انعطاف و هوادهی خوبی برخوردار هستند. همچنین موتورهای کوبل مستقیم دارای دور 900می باشند و از نوع فلنچ دار می باشند.
هزینه اولیه و کاربرد سیستم های انتقال قدرت در برج خنک کننده :
باتوجه به حالت های بالا که در قسمت فن و موتور برج خنک کننده  مورد استفاده قرار میگیرد می توان انتخاب های مختلفی در زمان سفارش و خرید برج خنک کننده انجام داد. ولی نکته اصلی هزینه اولیه و قیمت سیستم کاهش دور می باشد. و این مسله برای خیلی از مصرف کنندگان و کارفرمایان بسیار مهم است .
پیشنهاد می شود با توجه به نوع صنعت و کاربردی که برج خنک کننده دارد سیستم کاهش دور فن کولینگ تاور را انتخاب نمایید . البته مشاوره لازم با تولید کننده کولینگ تاور و دریافت اطلاعات لازم از مهندسین فنی این حوزه می تواند در تصمیم گیری شما نقش به سزایی داشته باشد.
شرکت آذین تهویه به عنوان یکی از فعالان این حوزه با تکیه بر تجربه چندین ساله و با بهرگیری از دانش روز دنیا به شما پیشنهاد میکنیم که در صورتی که در صنعت خود حالت خورندگی یا گرمای بیش از حد ندارید از سیستم کاهش دور فولی تسمه استفاده نمایید. زیرا استفاده از محرکه های فولی و تسمه در کنار هزینه اولیه پایین به شما این امکان را می دهد که بعد از چند سال اول با کمترین هزینه ست کامل کاهش دور برج خنک کن یا قطعات معیوب را تعویض نمایید. 

موتور مناسب در برج خنک کننده :

همانطور که اگاه هستید الکتروموتور و پروانه در برج خنک کننده فایبر گلاس مکعبی در قسمت بالای ( تنوره یا فن استک) دستگاه قرار میگیرد و میزان رطوبت و پاشش قطرات آب در آنجا زیاد می باشد. به همین خاطر استفاده از موتور های که دارای عایق رطوبتی و سیستم حفاظتی بالای باشند می تواند عمر مفید موتور را افزایش دهد.
الکتروموتور(electromotor)  یا دینام در حقیقت قلب اصلی  و قدرت محرکه هوادهی در برج خنک کن می باشد. موتور ها با چرخاندن پروانه باعث جابجای و گردش هوا درون برج می شوند. توان دینام برج خنک کننده از 0.75 کیلو ات تا 30 کیلو ات متغیر است واین  میزان بسته به نوع پروانه و سرعت گردش فن دارد. در کل باید قدرت موتور به نوعی انتخاب شود که در زمان کار آمپر نکشد و درعین حال موجب لرزش سازه اصلی نشود.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم مطالعه بفرمایید

قطعات برج خنک کننده 

اگزاست فن سانتریفیوژ

لیست قیمت برج خنک کننده 1400


عایق حرارتی و آی پی IP موتور برج خنک کننده باید چند باشد؟

 عایق حرارتی در موتور که به اختصار ICL هم نوشته میشود. در واقع میزان اوج دمای کارکرد الکترموتور در حالت می باشد.با توجه به همین نکته باید گفت که کلاس F برای موتورهایی با تحمل دمایی 120 درجه سانتیگراد و موتورهایی با کلاس B  دارای 90 درجه تحمل خواهند بود. 
مورد دیگر در ارتباط با دینام برج خنک کننده می توان عنوان کرد وباید به ان توجه داشته باشید، IP حفاظتی موتور می باشد این عدد با توجه به حساسیت کاری موتور در شرایط مرطوب کولینگ تاور باید حداقل 54یا 55 باشد. حال این اختصار دوحرفی به چه معنی می باشد. عدد اول که بعد نشان IP بررروی پلاک موتور نوشته میشود نشانگر محاافظت موتور در برابر گرد وغبار می باشد و عدد دوم نماینگر میزان حفاظت در مقابل پاشش آب و رطوبت می باشد. لازم به ذکر است استاندارد CTI که در نظارت کشور آمریکا بوده این عدد را معادل 55 بیان کرده است و دلیل اصلی آن هم تماس دائمی موتور کولینگ تاور با رطوبت هوای اشباع اطراف آن می باشد.
با توجه به این توضیحات باید دقت داشته باشید که بهترین گزینه برای استفاده موتور در برج خنک کننده، موتورهایی با کلاس حرارتی F و IP 55 می باشند که هم از لحاظ دمایی و هم از لحاظ  پاشش آب از مقاومت خوبی برخوراد باشند.