• 2202
  • 1355 مرتبه
  • شنبه 14 اسفند 1400

موارد مهم در زمان نصب برج خنک کننده

موارد مهم در زمان نصب برج خنک کننده

نصب برج خنک کننده :

از مهمترین مراحلی که بعد از خرید برج خنک کننده باید به آن توجه شود، نصب برج خنک کننده بصورت اصولی و استاندارد می باشد. اگر به همان اندازه که در زمان خرید کولینگ تاور و استعلام اولیه قیمت دستگاه خنک کننده توجه می نمایید، برای راه اندازی و نصب برج خنک کننده نیز دقت عمل داشته باشید مطمئن باشید تا چندین سال می توانید با خیال راحت از تجهیزاتی که تهیه کرده اید به خوبی و با بیشترین راندمان ممکن استفاده نمایید.
به همان اندازه که نصب برج خنک کننده بطور صحیح می تواند به شما کمک کند، عدم نصب صحیح این دستگاه نیز امکان دارد موجب اختلال در سیستم تاسیساتی شما گردد و خساراتی را به بار آورد. پس پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید تا با چند نکته مهم که در زمان نصب کولینگ تاور باید مد نظر داشته باشید آشنا شوید.
چند مورد اولیه که باید در زمان نصب برج خنک کننده مد نظر بگیرید را بطور تیتر وار عنوان میکنیم تا با کلیت کار آشنا شوید.
1-برای شروع کار کلیات ظاهری برج خنک کننده را چک  نمایید و از سالم بودن قطعات آن مطمن شوید مانند اتصالات ورودی و خروجی ، پروانه یا فن برج خنک کن ، ورودی هوا (لوورها)، الکتروموتور، سیستم انتقال قدرت و کاهش دور (فولی و تسمه ) ، آب پخش کن و نازلها و...
2-آماده سازی پایپینگ از قبل، سعی کنید لوله های رفت و برگشت آب و لوله تامین آب جبرانی به برج خنک کن را از قبل آماده سازی نمایید تا در زمان جانمایی دستگاه با حداقل تغییرات بتوانید لوله ها را به فلنچ ورودی و خروجی کولینگ تاور متصل نمایید. در ضمن از عملکرد درست پمپ های گردش آب و پاک سازی مسیر انتقال آب به برج خنک کننده مطمن شوید تا آلودگی و ذرات از طریق لوله ها وارد برج نشود.
3-از استحکام سازه و فونداسیونی که قرار است دستگاه بر روی آن قرار گیرد مطمن شوید تا متناسب با وزن کولینگ تاور مربوطه ساخته شده باشد. بهتر است درصورت وجود نقشه فنداسیون مطابق نقشه برج در محل پایه های اصلی قرار گیرد. 
4- از تراز بودن فونداسیون و حالت درست قرار گیری برج خنک کن اطمینان حاصل کنید تا گردش آب به خوبی صورت گیرد.
5-آماده سازی ابزار و لوازم مورد نیاز در زمان نصب و راه اندازی برج خنک کننده از قبیل : دریل و مته ، جعبه آچار، فرز و دستگاه جوش و... می تواند به سهولت کار خیلی کمک نماید.
6-در صورتی که دستگاه بصورت مونتاژ شده از کارخانه ارسال شده باشد فقط نیاز از است به کمک جرثقیل و با احتیاط کامل در محل خود قرار بگیرد و سپس اتصالات ورودی و خروجی آب به آن متصل شود.
7-در پایان با توجه به  توان موتور و تک فاز یا سه فاز بودن آن می توانید اقدام به سربندی و اتصال کابل برق به الکتروموتور برج خنک کن نمایید. در صورت سه فاز بودن موتور حتما از تابلو برق و قطعات مناسب مانند کنتاکتور، کنترل فاز و... استفاده گردد.
8-در صورتی که برج خنک کننده به علت محدودیت های موجود بصورت دمونتاژ به محل پروژه ارسال شده باشد باید تیم متخصص مونتاژ از طرف تولید کننده دستگاه در محل حاضر شود و برج خنک کننده بصورت استاندارد مونتاژ شود تا از شرایط گارانتی خارج نشود.
در پایان و قبل از استارت پمپ های آب و راه اندازی فن کولینگ تاور یک بار دیگر تمام موارد نصب و راه اندازی و قطعات برج را چک نمایید تا مشکلی وجود نداشته باشد و سپس اقدام به استارت برج  نمایید. 
نکته: به خاطر کاهش هزینه ها سعی نکنید خودتان مونتاژ برج خنک کننده را انجام دهید چون این کار کاملا تخصصی می باشد و نیاز به دانش ، تجربه و ابزار خاص خود را دارد. افراد معمولی و تکنسین های تاسیسات مجموعه شما نمی تواند به خوبی این کار را انجام دهند. عدم دانش و تجربه کافی موجب آسیب به ساختار برج خنک کننده و در نتیجه عملکرد نادرست کولینگ تاور می شود. حتی امکان آسیب به نیروهای انسانی نیز وجود دارد. پس حتما کولینگ تاور را یا بصورت مونتاژ در کارخانه خریداری نمایید و در صورت نیاز به مونتاژ در محل از تولید کننده برج خنک کننده در خواست نمایید که قیمت برج را با در نظر گرفتن هزینه مونتاژ به شما اعلام کند تا شما بتوانید در برآورد هزینه های خود مدیریت نمایید.
گروه تولیدی آذین تهویه برج های خنک کننده فایبر گلاس را از ظرفیت 20 تن تا 1000تن تبرید بصورت مونتاژ شده در کار خانه و مونتاژ در محل پروژه ارائه می نمایید.

برج خنک کننده مکعبی برروی فنداسیون بتنی
 در ادامه مقاله به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت :
•    نصب برج های خنک کننده در سطح زمین یا بر روی پشت 
•    شبکه توزیع مرکزی در مقابل شبکه توزیع گسسته
•    یک پمپ برای همه طبقات در مقابل یک پمپ برای هر طبقه

نصب برج های خنک کننده در طبقه همکف یا بر روی پشت بام :

در صنایع و واحدهای خانگی برج خنک کننده ممکن است در سطح زمین و در همکف نصب گردد و یا اینکه این تاسیسات خنک کاری را در بالاترین ارتفاع نصب نمایند، که البته مورد دوم در صنایع نادر می باشد. گزینه دوم از نظر صرفه جویی در هزینه برق و سایر عوامل بسیار بهتر است. البته در خیلی از کاربری های مسکونی و تجاری برج خنک کننده چیلر بر روی پشت بام نصب می شود و این مسله جدای از نکات فنی به محدودیت های فضای نیز بستگی دارد. صرفه نظر از میزان صرفه جویی در برقی که توسط فن استفاده می گردد، صرفه جویی در مصرف انرژی تابعی از میزان تن تبرید و اختلاف فشار جهت پمپاژ آب می باشد. برای برج های خنک کننده با ظرفیت بالا، تعدادی ماژول مثلاً 500 TR را می توان در طبقه بالا (پشت بام ) نصب کرد و حاشیه انعطاف پذیری خوبی برای ورود و خروج هوا باقی گذاشت. نصب برج های خنک کننده در بالاترین سطح ممکن در نیروگاه، که مدار لوله کشی از نوع مونومر می باشد، با موفقیت کارآمد تجربه شده است.

نصب برج خنک کننده یکپارچه در مقابل نصب برج خنک کننده چند سلولی : 

آب خنک‌کننده، به عنوان یک ابزار کلیدی و پرکاربرد، توزیع مناسب و کنترل‌های ابزار دقیق می‌تواند با انعطاف‌پذیری بالا ، پول زیادی را به حساب هزینه عملیاتی برگرداند. ما می توانیم هزینه پمپاژ، هزینه هواکش را کاهش داده و هدر رفت آب ناشی از فرآیند تبخیری و همچنین دریفت قطرات آب را نیزکنترل کنیم. مجتمع های بزرگ شیمیایی یا پتروشیمی ترجیحاً برج خنک کننده یکپارچه را از نظر سهولت کار و کنترل انتخاب می کنند. مزیت این روش این است که برج خنک کننده بدون دغدغه می تواند دورتر از ساختمان اصلی و پر رفت و آمد کارخانه نصب گردد و جریان هوا بدون وقفه در داخل برج خنک کننده در جریان بوده و میزان خوردگی ناشی از رسوب گرفتگی در داخل سیستم به حداقل ممکن برسد. 
نصب برج خنک کننده تک سلول در بالای پشت بام و در فضای باز یک انتخاب خوب برای کارخانه های تک محصولی و کارخانه هایی که 24 ساعته در حال فعالیت هستند، می باشد. در حالی که کارخانه‌های چند محصولی از شبکه های گسسته توزیع آب خنک استفاده می کنند. در روش توزیع مرکزی آب خنک، ما باید کل سیستم آب خنک‌کننده از جمله برج، فن‌ها، سیستم پمپاژ و لوله‌کشی را غیرضروری اجرا کنیم. چنین عملیاتی انرژی اضافی و هزینه تعمیر و نگهداری زیادی را به همراه دارد. در عوض، برج های خنک کننده گسسته ( چند سلولی ) برای خدمات مختلف دارای آزادی عمل در انتخاب مدارهای خنک کاری می باشد. 
برجهای خنک کننده کوچک و یکپارچه نیاز به لوله های و سیستم لوله کشی با قطر کوچکتر دارند که باعث صرفه جویی در هزینه لوله کشی، لوازم جانبی و هزینه های ساختاری می شود. برج های خنک کننده تک سلول هزینه سرمایه کمتری برای تجهیزات و هزینه عمرانی دارند. انعطاف پذیری خوب کنترل شده فن و هزینه های عملیات پمپاژ از دیگر مزیتهای برج خنک کننده یکپارچه می باشد. هزینه موجودی قطعات یدکی بسیار کمتر خواهد بود زیرا بین بسیاری از تاسیسات یکسان توزیع می شود. از معایب برج های خنک کننده چند سلولی می توان به اشغال فضای زیاد، استفاده از میزان سیستم لوله کشی بیشتر، افزایش اپراتورها و خوشه توزیع لوله و نگهداری آن اشاره نمود.

برج خنک کن 4سلولی

یک پمپ برای کل مدار در مقابل. یک پمپ برای هر طبقه :

اکثر مهندسین، برج های خنک کننده را با یک پمپ اصلی و یک پمپ ایستاده برای کل مدار، صرف نظر از تاسیسات مرکزی یا مجزا، طراحی می کنند. این مرحله "ناکارآمدی در بازرسی" است که سود را برای کل چرخه عمر تخلیه می کند. ترکیبی از توزیع گسسته و خوشه ای آب خنک کننده متصل به یک یا چند برج باعث صرفه جویی زیادی در هزینه بهره برداری و نگهداری خواهد شد. این انتخاب یک طراح و تصمیم مدیریت است. در بیشتر صنایع فرآیندی، تجهیزاتی که بر روی آب خنک کننده کار می کنند، به صورت طبقه ای و به صورت خوشه ای توزیع می شوند. پمپ ها بر اساس نیاز کل جریان آب و بالاترین ارتفاع هدر لوله و تجهیزات، بر روی نمودارهد پمپاژ انتخاب می شوند. اگر رویکرد علمی برای انجام محاسبات بار حرارتی بسته به طبقه یا خوشه‌ها اتخاذ شود و ظرفیت پمپ بر اساس آن انتخاب شود، انتخاب هد پمپاژ را بر این اساس تسهیل می‌کند. هد پمپ تابعی از بالاترین ارتفاع در یک مدار خاص خواهد بود، نه کل نیروگاه. این به مهندس امکان می دهد مجموعه پمپ های کوچکی را که فقط برای یک وظیفه تعیین شده مورد نیاز است، انتخاب کند. وجود برج های خنک کننده اختصاصی برای هر طبقه ضروری نیست. یک برج با حوضچه مشترک، هدر مکش، متصل به تعدادی پمپ و مدارهای لوله کشی اختصاصی را می توان با ابزار دقیق پیشرفته یکپارچه کرد.
به‌ویژه در عملیات دسته‌ای، فرصت‌هایی برای قطع گردش آب خنک‌کننده، از نظر کف یا خوشه وجود دارد. تغییر تقاضا، چرخه زمانی، بارهای پیک، پارامترهای آماده به کار، اگر به صورت دستی مدیریت شوند، منجر به یک عملیات اشتباه می شود. از سوی دیگر، ابزار دقیق هوشمند اندک در هزینه عملیات سود زیادی خواهد داشت. 
همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک مدار آب خنک کننده برای کل فرآیند یا ساختمان کارخانه دارای مزیت سهولت کار و شبکه لوله کشی پیچیده تر، اما ناکارآمدی عملیات بیشتر است. رویکرد علمی تر و عصر جدید در شبکه توزیع شده بر اساس تقاضا و عرضه است که عملکرد انتخابی سیستم را به صورت خودکار به ارث می برد و سودهای مالی متعددی را به همراه دارد.
مثال : کارخانه ای که محصول XYZ را تولید می کند. تجهیزات در طبقات 1،2،3 و 4 گذاشته شده و به یک سیستم پمپاژ مشترک با شبکه توزیع لوله کشی مورد نیاز متصل می شوند. ارتفاع هر طبقه 5 متر است. بار حرارتی کل 1500000 کیلو کالری در ساعت، برج خنک کننده برای ظرفیت خنک کننده 5 درجه سانتی گراد دلتا T انتخاب شده است. 
برج خنک کننده 500TR مجهز به پمپ 300 CuMH انتخاب شده است. در اینجا مصرف برق 7 × 24 برای330 روز در سال و 7 روپیه به ازای هر کیلو وات ساعت هزینه برق، پمپ باید بدون توجه به تقاضای بار حرارتی، به طور مداوم کار کند، زیرا یک واحد فرآیند یا مرحله دیگر نیاز به خنک کردن دارد. پمپ گریز از مرکز با راندمان 70 درصد کار می کند.تغییر در نوسانات تقاضای آب خنک کننده، بسته به چرخه عملیات تجهیزات مشتری، تغییرات مرتبط در نرخ جریان آب، سرعت خط و افت هد دارد. 

دانستنی بیشتر در مورد برج خنک کننده در { راه اندازی برج خنک کننده }


مزایای نصب و راه اندازی برج خنک کننده :

برج خنک کننده یک ابزار ضروری در صنایع شیمیایی، پتروشیمی، داروسازی، مواد شیمیایی تخصصی، شرکت های مهندسی و دیگر صنایع مشابه است،که در آن هر نوع پردازش حرارتی به خنک سازی فرآیندی سیال در حال گردش نیاز دارد. خارج از روش‌های خنک‌سازی مرسوم برای انتقال گرما به اتمسفر، برج خنک کننده با دو رسانه توزیع کننده گرما که غالبا هوا و آب می باشد، به طور گسترده استفاده می‌شوند. در برج خنک کننده جریان آب بر هوا غالب است و ویژگی های حرارتی بهتری ارائه می دهد و اساسا سیستم هایی تبریدی که از آب استفاده می کنند عملکردی حرارتی بهتری  دارند و برج خنک کننده به سبب کاهش میزان هدر رفت انرژی الکتریکی و آب بر سایر سیستم ها خنک کاری ارجعیت دارد. 

هزینه نصب برج خنک کننده :

برای پاسخ به این سوال باید پارامترهای متعددی را بررسی نمود تا بتوان مشخصا عنوان کرد که هزینه نصب کولینگ تاور چقدر است. ولی بطور کلی اگر کلیه اقدامات لازم و اولیه مانند لوله کشی های آب و آماده سازی فونداسیون از قبل صورت گرفته باشد، شما باید 10 درصد قیمت نهایی دستگاه را به عنوان هزینه نصب برج خنک کننده مد نظر بگیرید. البته در صورتی که نیاز به مونتاز برج خنک کننده در محل پروژه باشد باید حدود 5درصد به این مبلغ اضافه نمایید.
نکته ای که وجود دارد این است که برای کولینگ تاور های بزرگتر که حمل و نقل آنها سخت است و معمولا به عنوان بار ترافیگی شامل هزینه بالای حمل و نقل می شوند، می توان یک تصمیم هوشمندانه گرفت که ما بنا به تجربه خود به مشتریان خود این پیشنهاد را می دهیم .
شما می توانید دستگاههای بزرگتر ( مانند برج خنک کن 500تن تا 1000تن ) را با هزینه خیلی کمتر بصورت دمونتاژ به محل پروژه منتقل نمایید و با پرداخت هزینه کمتری اقدام به مونتاژ کولینگ تاور در محل خود نمایید.

مطالب مرتبط با کولینگ تاور:

پکینگ برج خنک کننده چیست ؟

انواع قطعات برج خنک کننده کدامند؟

عوامل موثر در قیمت برج خنک کننده 1400