• 2211
  • 752 مرتبه
  • یک شنبه 13 آذر 1401

راه حل کنترل نویز سیستم های تهویه مطبوع

راه حل کنترل نویز سیستم های تهویه مطبوع

اقداماتی برای کاهش نویز از تاسیسات تهویه

اولین مورد مربوط میشود به سر و صدای فن ها از طریق کانال ها، به فضاهای خدماتی یا محیط اطراف منتقل می شود و می تواند سطوحی بیش از حد مجاز توسط مقررات بهداشتی ایجاد کند. نویز از واحد تهویه می تواند مکانیکی (مادی) و آیرودینامیکی باشد.
مورد دوم مربوط میشود به نویز مواد در اثر لرزش تک تک عناصر فن و موتورهای الکتریکی، تعادل ضعیف قطعات دوار (مفاصل محرک، پروانه، قرقره ها)، اصطکاک و ضربه خوردن قطعات شل و غیره ایجاد می شود.

سر و صدای مواد از طریق پایه های واحد تهویه در سازه های بسته شدن ساختمان و از طریق هوا در کانال های تهویه به محل منتقل می شود.
سومین مورد نویز آیرودینامیکی به دلیل گردابه های هوا و عمل ضربان دار فشار جریان هوا در اطراف عناصر فن و شبکه تهویه (دستگاه های بسته و کنترل، دستگاه ها، دریچه ها و غیره) ایجاد می شود.

سر و صدای آیرودینامیکی از طریق هوا در حال حرکت در مجاری هوا، از طریق دیواره های مجاری هوا، منافذ منبع و اگزوز منتقل می شود.


راه های اصلی مقابله با نویز مکانیکی (موادی) ناشی از عملکرد واحدهای تهویه مطبوع :
الف) مونتاژ دقیق قطعات فن و هواکش
ب) بالانس صحیح پروانه اگزاست فن سانتریفیوژ یا هواکش اکسیال
ج) تثبیت قوی فن در محل نصب آن (فنداسیون، براکت ها، قفسه ها و غیره)
د) انتخاب و نصب صحیح بلبرینگ ها مطابق با دستورالعمل های نگهداری آنها در سیستم انتقال قدرت موتور به فن سانتریفوژ
ه) جایگزینی بلبرینگ ها با یاتاقان های ساده (در صورت امکان) که سطح سر و صدای آن کمتر است
و) تغییر دنده با تسمه صاف به دنده با تسمه V یا دنده با بند کشسان.
ز) اطمینان از همسویی محورهای موتور و فن
ح) استفاده از اگزاست فن های برقی که پروانه آنها مستقیماً روی شفت موتور نصب می شود.
م) نصب یک کیس عایق صوتی قابل جابجایی روی هواکش.
ی) قرار دادن فن در یک باکس سایلنت یا اتاق جداگانه با بسته شدن هرمتیک این اتاق 
ک) پوشاندن اتاق با مواد جاذب صدا (عایق های معدنی، فایبرگلاس، پشم پنبه آغشته به اجزای خاص)، کاشی ها و بلوک های متخلخل، به نوعی ایجاد اتاقک صداخفه کن اگزاست فن
ل) جداسازی ارتعاش واحدهای تهویه با استفاده از پایه های جداسازی ارتعاش برای واحد (پنکه و موتور الکتریکی) و اتصال دهنده های انعطاف پذیر در اتصالات کانال های هوا با فن تهویه
 چند راه برای مقابله با نویز آیرودینامیکی:
الف) کاهش تعداد دورهای پروانه فن گریز از مرکز با در نظر گرفتن ارائه عملکرد و فشار لازم
ب) نصب فن های گریز از مرکز سانتریفیوژ با پره های پروانه خمیده به عقب بکوارد
ج) نصب یک کلکتور صاف در ورودی فن محوری
د) پوشاندن سطح داخلی مجاری هوای تغذیه و خروجی با مواد جاذب صدا
ه) نصب صدا خفه کن های مخصوص در مسیرهای هوا (به عنوان مثال، صدا خفه کن لوله صوتی با کانال حلقوی، صدا خفه کن لانه زنبوری، لایه ای، دوربین)
نکته مهم در مورد میزان مجاز صدای انواع اگزاست فن مکنده و دمنده و تجهیزات تهویه: مقدار سطح سر و صدای تولید شده توسط واحد تهویه در محل کار باید حداقل 5 دسی بل کمتر از سطح صدای تولید شده توسط تجهیزات فرآیند باشد، به طوری که سر و صدای واحدهای تهویه سر و صدای تجهیزات فرآیند را پنهان نکند.

اینورتر

چگونه صدای اگزاست فن تهویه را کاهش دهیم ؟

یکی از مشکلات معمول در خیلی از اگزوز فن های سانتریفیوژ و هواکش های آکسیال میزان صدای آنها می باشد که اکثر کارفرمایان و همسایگان مجاور از صدای زیادی این دستگاه شکایت دارند. در ابتدا باید دقت شود که نوع دستگاه متناسب با شرایط کاری و محیط نصب انتخاب شود. و در مرحله بعد اقدامتی را می توان برای کاهش صدای هواکش انجام داد.
بطور مثال اگزاست فن های رستورانی در سطح شهر و مناطق مسکونی نصب می شوند و از آنجای که باید قدرت مکش بالای برای تخلیه بوی غذا و گرما محیط داشته باشند با دور های بالا و ظرفیت های بین 3 تا 10 اسب بخار انتخاب می شوند. این سایز از اگزاست فن های سانتریفیوژ معمولا صدای بین 70 تا 100 دسیبل تولید می کنند که موجب اذیت خیلی از همسایگان می شود. برای رفع این مورد باید هواکش های رستورانی از نوع فولی تسمه یا کوبل مستقیم با دور پایین انتخاب و نصب شود تا حداقل صدا توسط هواکش تولید شود.
برای کاهش صدای اگزاست فن رستورانی می توان از اینورتر برای کاهش دور فن استفاده نمود. این امر تا حد زیادی در کاهش صدای خروجی اگزوز فن موثر خواهد بود و در نهایت پس از تمامی این اقدامات می توان برای به حداقل رساندن صدای خروجی از یک باکس سایلنت برای قرار دادن اگزاست فن آشپزخانه درون آن استفاده نمود تا خیال تان از بابت سر و صدای ناشی از کارکرد فن راحت شود.
نکته ای که باید به آن اشاره نمود این است که ابتدا باید علت صدا را در اگزاست فن کشف کرد بعد راه حلی مناسب برای رفع آن پیشنهاد داد. در صورتی که پروانه بالانس باشد و صدا ناشی از لرزش  و آمبالانس پروانه نباشد می توان با کاهش سرع پرخش فن یا استفاده از سایلنسر در دهانه خروجی اگزاست فن صدا را تا حدودی کنترل نمود.
انتخاب کانال انتقال هوا از متریال مناسب، قطر مناسب و طول مسیر استاندارد می تواند در امر تهویه و کنترل میزان صدای دورن سقف کاذب و مسیر تهویه تا حد زیادی موثر واقع شود.

اگزاست فن آذین تهویه
برنامه های پیشنهادی برای کنترل نویز و صدا در تجهیزات تهویه:
1-انتخاب صحیح تجهیزات کم صدا و بدون لرزش متناسب با محل بهره برداری
2-جانمایی مناسب تجهیزات 
3-سرویس و نگهداری منظم 
هزینه بیشتر و تجهیزات کم صدا تر:

بر اساس یک اصل کلی تجهیزات کم صداتر به مراتب قیمت بیشتری از نمونه دستگاههای مشابه با صدای بالا دارند. با این حال در اکثر اوقات انتخاب و خرید یک دستگاه کم صدا به منظور کاهش نویز به مراتب ارزان تر از خرید یک دستگاه پر صدا و لوازم جانبی کنترل صدای اضافی تمام می شود.
معمولا خیلی از تجهیزات دوار و انواع دستگاههای تهویه مطبوع مانند چیلر، هواساز، اگزاست فن و... دارایی قسمتهای به مظور کاهش نویز و لرزش می باشند. البته باید شما به عنوان یک خریدار همیشه در زمان خرید تمامی این موارد را چک نمایید و حتما میزان نویز و صدای خروجی از دستگاه را از فروشند سوال کنید.

مطالب پیشنهادی برای شما 

کاهش صدای اگزاست فن 

اگزاست فن فشار قوی
فیلتر فلزی